קומוניקטים ופרטים על ספרים יש לשלוח לעורכת המדור דנית צמית במייל:  danittzamit@gmail.com


“בואנוס איירס, איסטנבול” מאת עינה ארדל

מכון הקשרים והוצאת דביר

בואנוס איירס, איסטנבול הוא רומן מכתבים ומיילים מרהיב, הנרקם באמצעות תכתובת בין דמויות, שרובן שייכות לשני ענפים של משפחה מורחבת אחת, המתגוררות בארבע ארצות בשלוש יבשות. מן המכתבים והמיילים, הנכתבים בתקופתנו, נצרפת אט-אט סאגה משפחתית, שמוקדה ההיסטורי והרגשי הוא תחילת המאה העשרים. הסאגה הזו כוללת רגעים רבים של הזדהרות, יופי עז וקסם נעורים פורץ גבולות. אבל גם מעשים שלא ייעשו, שגוררים שובלים של בושה ואשמה, שבני המשפחה מתקשים להתמודד איתם.

עינה ארדל, משוררת, שבואנוס איירס, איסטנבול הוא ספר הפרוזה הראשון שלה, פותחת בפנינו צוהר לעולם יהודי, שזכה עד כה לביטויים ספרותיים דלים, וחושפת בו רבדים נסתרים של עושר וגיוון אנושיים. הישג ספרותי נוסף, הניכר בכל עמוד ועמוד בספר, הוא סגנונו. סגנון לירי פיוטי המגיע לפסגות של קסם ויופי. את הקריאה בספר אפשר לדמות לשמיעת קונצ’רטו משובח לפסנתר המבוצע בידיה של פסנתרנית דגולה.

247 עמודים * 94 ₪

%d7%91%d7%95%d7%90%d7%99%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%a1-%d7%90%d7%99%d7%99%d7%a8%d7%a1-%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%a1%d7%98%d7%91%d7%95%d7%9c

“הים של וינה” מאת גפנית לסרי קוקיא

מכון הקשרים והוצאת דביר

הים של וינה הוא קובץ סיפורים מפתיעים ועתירי דמיון הנובעים כולם מהעיר וינה. וינה הקיסרית של סוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים, של מלון זאכר ושל קפה צנטרל; וינה של מלחמת העולם השנייה, אשר גדעה חיים וקרעה משפחות; וכן וינה של הזיכרון המתעתע כגילומו בתודעותיהם של פליטיה שהגיעו לארץ במטרה לבנות בה חיים חדשים. רוחה של וינה, בתקופותיה השונות, משתקפת בספר גם בשלל התכתבויות עם יצירות אמנות ויוצרים שונים. להתכתבויות הללו יש אופי בלשי, מסתורי, המעבה ומבליט את הצד האפל, המעוות והאלים של העולם האנושי-תרבותי המעוצב בסיפורים.

הים של וינה, ספרה הראשון של גפנית לסרי קוקיא, הוא מסע מרתק בדמיון ובזמן. המחברת פוסעת לצידן של דמויותיה, שהן תדיר בודדות ופגועות, ברגישות גדולה. היא מלווה אותן ברגעים מעצבים של חייהם: התאהבות חסרת סיכוי, אם שנעלמת לבלי שוב, נסיכה וינאית שמוצאת עצמה במגדל העמק, פטרון שמאמץ צייר מתחיל ובלתי צפוי – והכול על רקע בבואותיה המשתנות של וינה.

175 עמודים * 94 ₪

%d7%94%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c-%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%94

“לרגל עבור מקום אחר” מאת אורין מוריס

מכון הקשרים והוצאת דביר

מגעיל, דוחה, מזהיר, מיזנטרופי, פורנוגראפי, כמה לאהבה, יהיר, חושפני, וירטואוזי, פומפוזי. מתעב ושונא את עצמו. יורה לכל הכיוונים, לא דופק חשבון לכלום. נבזי, נועז, פורץ דרך, גאוני. אלה מקצת מהתארים שקופצים לראש כשקוראים את לרגל עבור מקום אחר, ספר הביכורים השערורייתי המבריק של אוריין מוריס.  

לרגל עבור מקום אחר הוא ספר לא שגרתי מכל בחינה. נכללים בו חומרים ביוגראפיים המתייחסים לאנשים חיים: בני משפחה, נשים, חברים, חברים לעבודה ועוד, ולצדם פרקי חיים בדויים. לעתים הוא אישי ואינטימי עד כדי כך מבוכה, הקורא תופס עצמו מגניב מבטים מהירים לצדדים, כמי שחושש שיתפסו אותו עושה מעשה לא הגון; אבל גם מחובר מאוד לזמנו ולמקומו, וכולל תובנות חברתיות ופוליטיות חריפות ובנוסף להן גם פרשנויות ספרותיות יפות ומקוריות להפליא.

אין לי מושג איך יראה ספרו הבא של אוריין מוריס, משום שרק לעיתים נדירות הייתי יכול לנבא, כשקראתי את כתב היד של הספר הזה, מה יקרה בעמוד הבא. ואולם, ברור לי, שלרגל עבור מקום אחר ישאיר חותם של ממש בסצנה העכשווית של הסיפורת הישראלית.

362 עמודים * 94 ₪

%d7%9c%d7%a8%d7%92%d7%9c-%d7%a2%d7%91%d7%95%d7%a8-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%90%d7%97%d7%a8

“כפפה אחת ורודה” חנוך פיבן

הוצאת עם עובד

בבוקר קר, בדרך לגן, נפלה כפפה ורודה

מכיס מעיל של ילדה.

אין דבר מפחיד יותר מללכת לאיבוד ולהישאר לבד.

ובכל זאת כשזה קרה לכפפה ורודה קטנה, היא הצליחה לעשות את הלא ייאמן.

חנוך פיבן, אמן החפצים, מחבר רב-המכר לילדים נוצה סגולה מראה לנו שוב, גם בספרו החדש והמקסים,  שהעולם הפשוט אשר מסביבנו גדוש אפשרויות ליצירתיות, אם רק נדע להביט ולשים לב. שפתו האמנותית הייחודית של חנוך פיבן, בה הוא מפליא ליצור דיוקנאות וסיפורים של דמויות מחפצים וחומרים יומיומיים, פונה ומעניקה השראה ליצירתיות לכל הגילים. איוריו המיוחדים של פיבן מוכרים לנו בעיקר באמצעות עבודותיו שהתפרסמו במוסף “הארץ” לפני שנים. אך מאז ועד היום הוא הפך לאמן בינלאומי, מנחה סדנאות יצירה לילדים ולבני נוער בארץ ובעולם.

חנוך פיבן מחלק את זמנו בין ברצלונה, ישראל ומקומות נוספים בעולם ומפיץ את אמנותו ואת ספריו.

68 ₪

%d7%9b%d7%a4%d7%a4%d7%94

“הפרטים שהושמטו” ד”ר תומס ה’ אוגדן

מאנגלית: יואב כ”ץ

ספריה לעם / עם עובד

רומן הביכורים של הפסיכואנליטיקאי הנודע ד”ר תומס ה’ אוגדן, המשרטט בתעוזה הבחנות נוקבות ומפלחות לב בדבר חולשות האנוש של בני האדם.

הפרטים שהושמטו הוא סיפורה של משפחת ברומפמן – מגַדלֵי תבואה בקנזס המאובקת – שכל דור בה לופת את הדור שאחריו באחיזה משתקת, וכל דמות נחושה להימלט ממנת חלקה. לבני הזוג ארל ומרתה היו חלומות אחרים בצעירותם, אלא שהגורל הוביל אותם לבחור בביטחון וביציבות ולא בתשוקה וברגש. כך מתחיל להתגלגל כדור שלג של חיים מבודדים חברתית, מלאים תסכול וזעם כבוש, הנפתחים בלידתו של ילד לא רצוי ומסתיימים בהתפרצות רצחנית בלתי נמנעת.

תומס ה’ אוגדן, יליד 1946, נחשב לתאורטיקן החדשני ביותר בדור הנוכחי של הפסיכואנליזה. פרסם שנים עשר ספרי מאמרים וכן שלל ביקורות ספרותיות. הוא מתגורר בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ומלמד פסיכואנליזה וכתיבה יוצרת. ספריו  הקצה הפרימיטיבי של החוויה (עם עובד, סדרת פסיכואנליזה 2001), מצע הנפש (תולעת ספרים 2003) ועל אי=היכולת לחלום (עם עובד, סדרת פסיכואנליזה 2011) זכו להצלחה רבה בישראל.

216 עמודים * 82 ש”ח

%d7%94%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%94%d7%95%d7%a9%d7%9e%d7%98%d7%95-%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%94

 

“מסעות בחדר הכתיבה” מאת פול אוסטר

מאנגלית: משה רון

ספריה לעם / הוצאת עם עובד

איש זקן מתעורר לבדו בחדר מסויד לבן ובו רק חפצים מעטים. הוא אינו יודע מי הוא ואינו זוכר כמעט דבר. גופו חלוש ומתקשה בביצוע הפעולות הפשוטות ביותר. הרמזים היחידים לזהותו ולעברו הם כמה ניירות וערמת תצלומים על שולחן הכתיבה. וכן סדרה של מבקרים המזכירים לו תפקיד כלשהו שמילא בחייהם.

חובבי אוסטר נאמנים יזהו כאן כמה מודעים ותיקים מהטרילוגיה הניו-יורקית ועד ליל האוב, דרך בארץ הדברים האחרונים, ארמון הירח, מוסיקת המקרה, לוויתן, מר ורטיגו, טימבוקטו וספר האשליות.

מסעות בחדר הכתיבה ראה אור לראשונה באנגלית ב-2007.

140 עמודים * 74 ₪

%d7%a2%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%9e%d7%a1%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%97%d7%93%d7%a8-%d7%94%d7%9b%d7%aa%d7%99%d7%91%d7%94

“השען מאוורטון” מאת ז’ורז’ סימנון

מצרפתית: רמה איילון

הוצאת עם עובד

רוצח סדרתי שחונק רק נשים מבוגרות מזעזע את שלוות יומם של תושבי לה רושל, עיר נמל שקטה בדרום מערב צרפת, ששם גורלותיהם של מר לאבה, כובען בורגני מהוגן, וקשודאס, שכנו החייט המצניע לכת שמעבר לכביש, נשזרים זה בזה לבלי התר. רוחות הרפאים של הכובען הוא מותחן אפל שחוזקו בהתבוננות מפליאה בעומקיה ובעדינותה בנפש גיבורו – נפשו של אדם מן המניין שנעשה רוצח.

השען מאוורטון הוא דייב גאלאוויי, גבר גרוש בדמי ימיו שמתגורר עם בנו בן השש עשרה בעיירה אמריקנית שלווה. ברומן זה סימנון מתחקה אחר יחסי אב ובן, מקור השראה בלתי נדלה בכתיבתו: האב מתבונן בחיים מנקודת פרישה, והבן ניצב על מפתנם. מלבדם אין אף אחד, וגם ביניהם מתפשט האין. יום בהיר אחד הבן נעלם, וכל עולמו של אביו קורס.

סימנון מצליח, בדרכו הייחודית, לעורר לחיים עולמות מורכבים שבתוכם מתרחשות עלילות בלשיות עוצרות נשימה ומותיר אותנו נפעמים נוכח ריבוי הרבדים ושילובם המופתי זה בזה.

342 עמודים * 94 ש”ח

%d7%94%d7%a9%d7%a2%d7%9f

“מי את חושבת שאת – סיפורים על פלו ורוז” מאת אליס מונרו

מאנגלית: אורטל אריכה

הוצאת מחברות לספרות

ברצף מופלא של סיפורים הנשזרים זה בזה, אליס מונרו, זוכת פרס נובל, בוראת את הקשר המתפתח בין שתי נשים במהלך ארבעים שנה: פְלוֹ — אישה פרקטית, חשדנית והמונית עד אֵימה, ובתה החורגת רוז — נערה מגושמת וביישנית, אשר חרף הלעג והאזהרות של פלו מצליחה לצאת מהעיירה הקטנה שגדלה בה ולנחול הצלחה מפוקפקת משהו בעולם הגדול יותר.

254 עמודים * 94 ₪

%d7%9e%d7%99-%d7%90%d7%aa-%d7%97%d7%95%d7%a9%d7%91%d7%aa-%d7%a9%d7%90%d7%aa-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%a1-%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%a8%d7%95

“איזה מין אמא את?” מאת פאולה דאלי

מאנגלית: ענבל שגיב-נקדימון

הוצאת כנרת-זמורה

ומה אם הבת של החברה הכי טובה שלך נעלמת, באשמתך?

זה בדיוק מה שקורה לליסה קליסטו — אישה עסוקה מעל הראש, אם לשלושה — ביום דצמבר קפוא אחד באזור האגמים באנגליה. היא מאבדת ריכוז לרגע אחד, וכל עולמה הופך לסיוט. לוסינדה, בתה בת השלוש־עשרה של חברתה הטובה, נעדרת. עכשיו ליסה שטופת ייסורי מצפון, וכולם מאשימים אותה. היא יוצאת לתקן את המצב.

כשליסה מתחילה לקלף את הטבעות שסביב היעלמותה של לוסינדה, מתברר לה שכפר מגוריה השקט הוא לא מה שחשבה, ואולי גם חבריה הם לא כפי שנראה לכאורה.

פאולה דאלי גרה בקמבריה עם בעלה, שלושת ילדיה וכלב הרוח סקיפי. עבדה כפיזיותרפיסטית במשך זמן מה בצרפת, אבל חזרה לבריטניה בשל געגועים להמולה. איזה מין אימא את? הוא ספרה הראשון, והיא עובדת על הספר הבא.

302 עמודים * 94 ₪

%d7%90%d7%99%d7%96%d7%94-%d7%9e%d7%99%d7%9f-%d7%90%d7%9e%d7%90-%d7%90%d7%aa

“כשתגיע אלי” מאת רבקה סטד

מאנגלית: ארז אשרוב

הוצאת זמורה-ביתן

סאל הוא החבר הכי טוב של מירה. בגיל שתים־עשרה השניים כבר יודעים איך להתנהל בשכונה שלהם בניו יורק. הם יודעים איפה בטוח ללכת, וגם ממי כדאי להתרחק: למשל מחבורת הילדים הגדולים שליד המוסך או מהאיש הצוחק שעומד תמיד בפינת הרחוב.

עד שיום אחד מירה מוצאת בין חפציה פיסת נייר קטנה ובה משפט מוזר: אני מגיע להציל את החיים של החבר שלך ואת החיים שלי.

כשעוד פתקים ממשיכים להופיע, מירה מחליטה לחפש את הכותב המסתורי. אט־אט היא מבינה שרק היא יכולה למנוע מוות טרגי.

ואז מגיע הפתק האחרון, ולפתע נראה שהכול אבוד…

סיפור יוצא דופן המתרחש בעולם האמתי, אבל בלבו טמונה תעלומה פנטסטית.

אין ספר מתאים יותר מכשתגיע אלי לפתוח אתו את שנת 2017 ולא רק משום שהוא ספר טוב ומותח אלא מפני שהוא עוסק בזמן ובמסתורין שלו. בתחילת שנה אנחנו חושבים על מה שהיה ואיך אולי היינו יכולים לעשות דברים אחרת אם  הזמן לא היה נע תמיד קדימה. אנחנו אולי חושבים איך היינו יכולים לתקן  ובעיקר מקווים שבשנה הבאה לא נעשה דברים שידרשו תיקון.

התחלות וסופים, תקוות להתחדשות, חרטות, ומסתורין למה שצפוי, יחד עם חברות נעורים תמימה ודינמיקה של משפחה לא שגרתית הם הנושאים של הספר הנפלא הזה, המתרחש ברחובות מנהטן של שנות השבעים.

208 עמודים * 79 ₪

%d7%9b%d7%a9%d7%aa%d7%92%d7%99%d7%a2-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%99

 

“#הומו” מאת עומר שטרנברג

הוצאת איפאבליש

“להיות קצין הומו זה לחזור לארון ולצאת מהארון כל ארבעה חודשים”, כך כתב עומר שטרנברג בעמוד הפייסבוק שלו ביוני 2016, התגובות והשיתופים הרבים הביאו אותו לכתוב את הרומן “#הומו”. בתקווה לשים סוף ליחס השמרני כלפי הקהילה הקווירית בישראל.

דור לא הומו. אולי הוא לא מפסיק לחשוב על אדיר, שלא מדבר אתו אחרי חודשים שבהם היו שוכבים בדיסקרטיות, ואולי הגדיר את עצמו כ’מתעניין בגברים’ בטינדר, ואולי הוא יוצא מדי פעם למסיבות גייז ומרגיש לשעות ספורות שהוא סוף סוף כל מה שלא הצליח להיות בחוץ – אבל הוא בטוח לא הומו. עכשיו הוא רק צריך להבין מה הוא כן:

“אדם קירב את האודם אל שפתיי, שולח מדי פעם הוראות כמו: “תכווץ”, “תרפה”. עצמתי את עיניי, הרגשתי כל מריחה של האודם בכל הגוף. אדם סובב את ראשי בעדינות, ואני התרגשתי למגע אצבעותיו בפניי. מדי פעם פקחתי את העיניים, ובכל פעם שפניו המאופרות של אדם נגלו אליי, השתוקקתי אליו יותר ויותר.

“זהו, סיימנו,” אמר. סובבתי את פניי אל המראה. מבעד לזקן שלי בלטו זוג שפתיים אדומות, שכמו פתחו את הארון שלי לרווחה וצעקו כמה אני שונה מכולם. אבל כשהחזרתי את עיניי אל אדם, הבנתי שבמקום שבו אני נמצא עכשיו, איני חריג כלל.”, הקטע הזה מ”#הומו”, הרומן הראשון של עומר שטרנברג ממחיש את היחס השמרני לקהילה הקווירית בישראל המתבטא גם ביחוס ותיוג עצמי כ”חריג”.

בעולם שבו המותר והאסור הפכו לעיסה אחת, עולם שמאפשר לנו להיות מי שאנחנו – כל עוד אנחנו בדיוק כמו כולם, “#הומו” הוא סיפור על אדם אחד שנגזר עליו לגלות מי הוא באמת. זהו סיפור מסע של אדם בעקבות גורלו – סיפור התמודדות ומאבק של  אדם  המבקש להכיר את עצמו ולאהוב…

עומר שטרנברג נולד ב-1992 בחיפה. גדל והתחנך בתנועת “הנוער העובד והלומד” בזכרון יעקב, שירת כקצין בחטיבת הנח”ל, והשתחרר ב-2015. זהו ספרו הראשון.

145 עמודים * 68 ₪

%d7%9b%d7%a8%d7%99%d7%9b%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%a1%d7%a4%d7%a8-%d7%94%d7%95%d7%9e%d7%95-%d7%9e%d7%90%d7%aa-%d7%a2%d7%95%d7%9e%d7%a8-%d7%a9%d7%98%d7%a8%d7%a0%d7%91%d7%a8%d7%92-%d7%92%d7%a8%d7%a4