שלום לכל הקוראים בספרים באשר הם, 

לפני קצת יותר משנה ביקשו ממני להציע רעיונות למדור ספרות חדש באתר כלשהו שלא נסגיר את שמו. העליתי כמה רעיונות, אבל דברים לא הסתדרו והוחלט לוותר על המדור (משיקולי תקציב – איך לא). כמה ימים אחר כך, בעודי במקלחת (כי שם כידוע מגיעים תמיד הרעיונות הכי טובים, דווקא כשאין אפשרות לשמור אותם) חשבתי שבעצם אני יכול לנסות ולהקים מדור ספרות כזה בעצמי. ממילא אני קורא כמות נפשעת של ספרים – למה לא להפוך את הפעילות הזאת למשהו יותר יצרני, כזה שיכול לתרום גם לאחרים? וכך בא לעולם “קורא בספרים”. 

בשנה שעברה מאז, הבלוג הגיע למימדים שלא ציפיתי להם ובהזדמנות זו אני רוצה להודות לכמה אנשים שעזרו לי מאוד בהתחלה, כשהבלוג היה עוד בחיתוליו. 

ראשונה היא חברתי הטובה השחקנית והשחקנית נטע ריסקין (מועמדת לתואר שחקנית השנה על משחקה בסדרה “שטיסל” והוו!) שהייתה למעשה הראשונה שענתה על “השאלון” כשהוא היה עוד בגדר פיילוט (ביום מן הימים אפרסם גם את השאלון שלה). 

עוד באשר לשאלון – אני רוצה להודות לעמיחי שלו שהיה הסופר הראשון שהסכים לענות על השאלון למרות שידע שמעט אנשים יקראו את זה. הוא התייחס ברצינות ובאדיבות לכל המיזם ועל כך אני מודה לו מאוד. 

תודות אחרונות ליותם שווימר ורון דהן שעודדו מהתחלה, ולעירית אלקבץ (עם עובד), עינת בן דוד (עם עובד) ורננה סופר (ידיעות אחרונות) שהתייחסו לבלוג ברצינות כבר בימיו הראשונים ושלחו לי ספרים לכתיבת ביקורות בידיעה שלא על כולם אצליח לכתוב (ובטח שלא על כולם יהיו ביקורות מהללות – למרות שהן הבחינו בטעם שלי וידעו לשלוח ספרים רלוונטיים). 

תודה לכל מי שענה על השאלון ולכל מי שקרא, הגיב ושיתף תכנים מתוך הבלוג. 

***

לכבוד “חגיגות השנה” החלטתי להשתמש בנתונים שנצברו בבלוג במשך השנה ולייצר מהם מעין סיכום ספרותי, שאולי ניתן יהיה ללמוד ממנו כמה דברים מעניינים. אלה הקטגוריות שבחרתי בהן השנה: הפוסט הכי נצפה, הביקורת הספרותית הכי נצפית, ה”קלאסיקה” הכי נצפית, מדור “10 עובדות על” הכי נצפה, השאלונים הכי נצפים והבחירות הספרותיות הפופלריות ביותר כפי שהן עולות מתוך השאלונים.  בסוף הפוסט הזה יופיעו “נספחים” ובהם כל הנתונים הרלוונטיים מ”השאלון” למי שאוהב ניימדרופינג של ספרים.

אני חייב לציין שהקטגוריה הכי חשובה מבחינתי היא “ספרים שלא זכו להערכה” מתוך “השאלון”, ולכן ייחדתי לה מקום משלה (כפי שתוכלו לראות בהמשך) ועיבדתי את הרשימה לכדי תמונה כך שתוכלו לשתף אותה או להוריד אותה למחשב (ואפילו להדפיס ולשים בכיס). זו אולי הבשורה הכי גדולה שבלוג כמו “קורא בספרים” יכול להביא לספרות המקומית – להציל ספרים מעולים ונשכחים מתהום הנשיה (ויש רבים כאלה). 

מקווה שתהנו, וכמובן שאשמח אם תגיבו גם על הפוסט הזה ותפיצו אותו ברחבי הרשת כדי שהבלוג יגיע לעוד ועוד אנשים.

שנה טובה ולהתראות (בתקווה) בשנה הבאה, 

ירין כץ

*) הערה – חלק מהנתונים שיבואו פה הם מעט מעוותים מכיוון שהבלוג הלך וגדל במשך הזמן, כך שלפוסטים שפורסמו בתחילת הדרך לא היה סיכוי להגיע לראש “רשימת הנצפים”.

**) תודה לרותו מודן הנפלאה שתרמה איור משלה לכבוד חגיגות השנה לבלוג.

***

סיכום השנה של “קורא בספרים” 

 

הרשומה הכי נצפית:

רשימת קריאת חובה על פי דר’ הנרי אונגר, מרצה בכיר בחוג לקולנוע באוניברסיטת ת”א.

מאחורי כל בלוגר מצליח עומד פוסט שלא הוא ייצר את תוכנו, והנה גם כאן –  לפני כמה שנים גונבה לאוזניי שמועה שד”ר הנרי אונגר מהחוג לקולנוע באוניברסיטת ת”א מחלק לתלמידיו רשימות שכוללות ספרים שחובה לקרוא ממיטב הספרות העולמית. החלטתי לפרסם את הרשימה הזאת גם בלוג ומאז בכל שבוע נכנסים לבלוג עוד ועוד אנשים שחיפשו משהו בגוגל על ספרי חובה והגיעו לרשימה הזאת.

הביקורות הספרותיות הכי נצפות:

1) שתיים דובים / מאיר שלו

2) פרנסוס על גלגלים/ כריסטופר מורלי

3) בעלת הבית/ נעה ידלין

4) טרינידד/ תמי זר

5) חידת הנוכחות/ אילן עמית

רשימה מעניינת שמשלבת בין סופרים וספרים מוכרים יותר לסופרים וספרים מוכרים פחות. אני לפחות, מרוצה מאוד.

השאלונים הכי נצפים:

1) רוני גלבפיש

2) תמר פלג

3) יהודית קציר

4) ציפי גוריון

5) רותו מודן

גם כאן מדובר ברשימה משולבת ומעניינת מאוד. מלבד יהודית קציר, רותו מודן ורוני גלבפיש שהן סופרות פעילות, תמר פלג (“מהספריה החדשה”) היא דמות חשובה מאוד בכל מה שנוגע לפעילות ספרותית ברשת, וציפי גוריון (מ”סיפור פשוט”) מייצגת את חנויות הספרים העצמאיות שבלוג כמו שלנו בוודאי אוהד, מעריך ומוקיר.

הפוסטים הכי נצפים מתוך המדורים “קלאסיקה במבחן הזמן” ו”10 עובדות על…” 

 קלאסיקות במבחן הזמן: יוליסס מאת ג’יימס ג’וייס.

10 עובדות על…: אלכסנדר פושקין.

פה כבר הדברים הרבה יותר ברורים: הקלאסיקה הכי אהובה היא זו שכתבתי עליה “אין סיבה אמיתית שתרגישו רע על כך שלא קראתם את יוליסס, ואולי אין סיבה אמיתית שתנסו לקרוא אותו”. אם אפשר להחליף קריאה מרפרפת של 600 מילים בקריאה מייגעת של 800 עמודים, מה טוב.

הבחירה בפושקין נראית גם היא מתאימה לרוח הזמן: בשנה האחרונה דובר על הרבה על “שירה מזרחית” בין היתר בזכות פועלה של קבוצת “ערס פואטקה”, והנה בפושקין אפשר לראות את המשורר הרוסי-שחור הראשון; כך נכתב באחת העובדות עליו: “אמו, נאדז’דה אוסיפובנה חניבעל, הייתה נכדתו של אברם פטרוביץ’ חניבעל, שהובא לרוסיה מאתיופיה כמתנה לצאר פטר הגדול. חניבעל עשה רושם גדול על הצאר, והוא לקח אותו תחת חסותו והעניק לו דרגת גנרל. לפושקין עצמו היה גון פנים שחום ושיער שחור, שריד לגנים האפריקנים שלו. כאשר פושקין הוכר לראשונה בארצות הברית הוא הוצג כמשורר רוסי שחור.”

הספרים והסופרים הכי פופלאריים בקרב המשיבים על “השאלון”: 

 

הספרים האהובים ביותר:

מאה שנים של בדידות/ גבריאל גרסייה מרקס 

מלכוד 22/ ג’וזף הלר 

זכרון דברים/ יעקב שבתאי

ספרי הילדים האהובים ביותר: 

אורה הכפולה/ אריך קסטנר 

פצפונת ואנטון/ אריך קסטנר

חסמב”ה/ יגאל מוסינזון

גילגי/ אסטריד לינדגרן

ספרים שגורמים לתהות ‘על מה המהומה’?

חמישים גוונים של אפור/ אי.אל. ג’יימס 

סטונר/ ג’ון וויליאמס 

מעניין לציין שהיו כמה ספרים שנבחרו כספרים אהובים על ידי אחדים וכספרים שלא ברור “על מה המהומה” לגביהם על ידי אחרים, כמו למשל “סטונר”, “סיפור על אהבה וחושך”, “הזר”,  “מלכוד 22″ ו”מידלסקס”. 

הסופרים האהובים ביותר:

דויד גרוסמן 

גבריאל גרסיה מרקס 

מרגרט אטווד 

ש”י עגנון 

מאיר שלו 

ג’יי די סלינג’ר 

אנטון צ’כוב 

פרנץ קפקא 

קלריס ליספקטור 

נטליה גינצבורג 

טוני מוריסון 

 

ספרי העיון האהובים ביותר:

קיצור תולדות האנושות/ יובל נח הררי

רקוויאם גרמני/ עמוס איילון

כוחו של הרגע הזה/ אקהרט טול

ספרים שלא זכו למספיק הערכה:

כאן, כאמור, אני רוצה להביא את הרשימה המלאה כתמונה (ובנספחים הרשימה תופיע כמלל למקרה שאתם רוצים להעתיק ספרים אחדים מתוכה ולבנות רשימה משלכם) שתוכלו לשתף או לשמור לכם במחשב (אשתף אותה בנפרד גם בעמוד הפייסבוק של הבלוג).

***

נספחים:

ספרים אהובים:

 

עמיחי שלו

הנער האבוד” של תומס וולף, “שני העולמות שלי” מאת סרחיו צ’חפק,  “הקנאה” של אלן רוב גרייה ו”הטרילוגיה הבלתי רצונית” של מריו לבררו.

דנה שוכמכר

פרננדו פסואה “על העמוד היציב“.

 

נעה ידלין

כל שירי ט. כרמי.

גילית חומסקי

 מיכאל שלי של עמוס עוזשתהיי לי הסכין של דויד גרוסמןעין החתול של מרגרט אטוודתוף הפח של גינטר גראס ושדות התהילה של ז’אן רואו.

רותו מודן

 אנה קרנינה של טולסטוי, “אימרות משפחה” של נטליה גינזבורג.

איריס אליה כהן

התנ”ך.

אסתי ג’ חיים

“ככה זה קרה” של נטליה גינצבורג סטונר של ג’ון ויליאמס.

רון דהן

מובי דיק” להרמן מלוויל, “חרפה” ל – ג’.מ. קוטזי.

יאיר חסדיאל

מאה שנים של בדידות” של מרקס

יותם שווימר

מזייפי המטבעות” מאת אנדרה ז’יד; “אל המגדלור” מאת וירג’יניה וולף; “בעולם נהדר ואכזר” מאת אנדריי פלטונוב; “סיפור העין” מאת ז’ורז’ בטאי;  “סיפור חרבת חזעה” מאת ס. יזהר; הסדרה האוטוביוגרפית של תומס ברנהרד; “הבן החורג” מאת חואן חוסה סאר; “רשימותיו האחרונות של תומס פ. למען הכלל” מאת של אסקילדסן“הפרוזה של הטראנס סיבירית ושירים נוספים” מאת בלז סנדראר; “בלילה הזה, בעולם הזה” מאת המשוררת אלחנדרה פיסארניק; ספרי השירה של יאיר הורביץ ודוד אבידן; “קרל מברסט” מאת ז’אן ז’נה; המחזות של יוז’ין יונסקו; “האביב המתעורר” מאת פרנק וודקינד;”בוקר טוב, חצות” מאת ג’ין ריס; “מסע סביב חדרי” מאת גזביה דה מסטר; “אישה בחולות” מאת אבה קובה; כל הספרים של רוברט מוסיל  וכל הסיפורים של קפקא.

דוד אדלר

את ספריו של שלמה לאופר (“עלווה ואפר”, “יופיו של קווזימודו”, “מדגסקר” וספרו הכולל מבחר מספריו הקודמים וכן שירים חדשים “חלומות סגורים”); ספריה שליהודית מוסל-אליעזרוב (“תולדות”, “עקרת הבית”, “בז” ובמיוחד את “כפפות משקפיים ומטריה” המוקדם מכולם); “עיר ובהלות” של אלי אליהו; “ימים סמויים” של אלכס בן-ארי; “אולי אישה סובבת כאן” של לאה שניר;  “סוס טרויאני מבטן התודעה” של יערה בן-דוד; “שירי ברירה” של אורית מיטל; ספריה של אגי משעול (“מבחר וחדשים” ועוד); “זיכרון דברים” של יעקב שבתאי; “התגנבות יחידים” של יהושע קנז;  “אמריקה” של פרנץ קפקא; “חיים חדשים” של ברנרד מלמוד .

רוני גלבפיש

מאה שנים של בדידות של מארקסהעולם על פי גארפ, של ג’ון אירווינג.

אבידן רייך

בינת השכוי‘ של אביגדור דגן.

ענבל אשל כהנסקי

שירים” ו מישהי, אני אומרת תזכור אותנו”  מאת סאאפו.

לי עברון ועקנין

כמו אבלאר, כמו אלואיז” מאת אברהם הפנרOf Human Bondage מאת סומרסט מוהם – תורגם לעברית “בכבלי אנוש“. “ג’יין אייר” מאת שרלוט ברונטה. “עין החתול” ו/או “הכלה השודדת” של מרגרט אטווד. Morgan’s Passing של אן טיילר. “דרומית לגבול מערבית לשמש” של מורקמי. כל כתבי יהודה עמיחי וכל כתבי לאה גולדברג.

תמרה אבנר

המדריך למצית בתי הכותבים בניו אינגלנד” מאת ברוק קלארק; “עין החתול” של מרגרט אטווד; “איך לצייר איש מת” של שרה הול; “סטונר” של ג’ון ויליאמס.

 

גלית דהן קרליבך

מלכוד 22,  מותו של איוואן איליץ,  מלון ניו המפשייר,  תקנות בית השיכר,  היפופוטם,  טרילוגיית צימאוןחמדתנפש לא שקטההגמדהמשכוכיתאהבה עיקשת,  לאויניה, ספר צמחי המרפא של הרמב”ם.

עדנה שמש

עליזה בארץ הפלאות , שירי ז’ק פרוור,  שירי דוד אבידן,  כתבי סרן קירקגור, ספריהם של  אליס מונרואנדרה דובוס ודוד גרוסמן.

רני גרף

התפסן בשדה השיפון מאת סאלינג’רמילכוד 22 מאת ג’וזף הלרצד שמאל של החושך מאת אורסולה לה גוויןכפרה מאת איאן מקיואן אם החיטה מאת מיקי בן כנען משפחתי וחיות אחרות מאת ג’ראלד דארל אלה תולדות מאת אלזה מורנטהחזיונות מסוכנים מאת הארלן אליסוןזכרון דברים מאת יעקב שבתאי ינקי מקונטיקט בחצר המלך ארתור מאת מארק טוויןמחכים לברברים מאת קוטזי.

לאה איני

הכאב” של מרגריט דיראס , “מסע אל תוך הלילה” של סלין, ביוגראפיה לדיוויד בואי מאת מארק ספיץ.

שהם סמיט

רד, משה” – פוקנר.

יותם יעקבסון

בלי מדים” / ווילי קורסארי. “איזון עדין” / רוהינטון מיסטרי. “גשר הדרינה” / איוו אנדריץ’. “הבושם” / פטריק זיסקינד. “והיום אינו כלה” / צ’ינגיס אייטמטוב. “הקלות הבלתי נסבלת של הקיום” / מילן קונדרה. “אוניות טרופות” / אקירה יושימורה.

מתי שמואלוף

מתחילים” של ריימונד קארבר.  “בלשי הפרא” של רוברטו בולוניו. “מלכוד 22” של ג’וזף הלר. “השטן ממוסקבה” של בולגקוב. “הקריעה” של ברכה סרי.  “טנטל” שלסמיר נקאש.

מרב זקס פורטל

מאה שנים של בדידות של מארקסהקפות ביער של דלין מתיהלאסמה באהבה ובסיאוב (9 סיפורים) –סאלינג’רפנים צרובי חמה של שמעון אדףסיפורה של 0 של פולין ריאז’.

רוני אשכול

אבות אבותינו / איטאלו קלווינוסידהרתא / הרמן הסהמאה שנים של בדידות / גבריאל גרסיה מארקסאלגנטיות של קיפוד / מוריאל ברבריהמשכוכית / קוני ויליסחיי פיי / יאן מרטל. טרילוגיית חומריו האפלים פיליפ פולמן.

נועה רום:

שארית החיים” מאת צרויה שלו, “ישנני” מאת אילנה סטרלין, “ימים יגידו, אנה” מאת מירה מגן, “את בתקופה טובה” מאת תמר גלבץ,”הבן הטוב” מאת שי גולדן, “ג’י-פי- אס” מאת עלמה גניהר,”עץ, בית טקס” מאת אפרת דנון ,”בבקשה תשגיחי על אמא” מאת קיונג סוק שין, “אישה אחת הולכת לרופא” מאת ריי קלון ו”אור נדלק במרפסת” מאת יעל שכנאי.

תמר פלג

 ‘כל הסיפורים‘ של אידה פינק.

תמי אילון-אורטל

הדרך של קורמאק מקארתי

תמי זר

“הזמנה לגרדום” – נבוקוב, מלחמה ושלום – טולסטוי, דון קיחוטה – סרוורנטס, בעקבות הזמן האבוד  – פרוסט, סיפורים פטרבורגיים – גוגול, נפשות מתות – גוגול, “תודעתו של זנו” –  איטלו זבבו,   לוליטה – נבוקוב,   מאה שנים של בדידות – מארקס,  אהבה בזמן כולרה –  מארקס,  אושר סמוי – קלאריס ליספקטור,  פו הדוב – א.א מילן, , סיפור על אהבה וחושך – עמוס עוז, Daughters of copper woman – Anne Cameron,  והיום איננו כלה  – צ`ינגיס אייטמטוב,  שוגון – ג’יימס קלאוול, מון הגדול – אלן-פורנייה, אשליות אבודות –בלזק, המקרה המוזר של ד”ר ג`קיל ומר הייד – סטיבנסון, סיפורים של צ’כובהאחים קארמזוב –דוסטוייבסקי, , עלובי החיים – ויקטור הוגו, מוות והפינגווין – קורקוב, The Portable Dorothy Parker   של דורותי  פרקר, פרויקט לזרוס – אלכסנדר המון, חיילי סלמיס – חויר סרקס, בדם קר – טרומן קפוטה, ארוחת בוקר בטיפני´ס – טרומן קפוטה, ברנשים וחתיכות – דיימון ראניון, כריתות וסיפורים אחרים – דבורה בארון, הטרילוגיה המלוכלכת של הבאנה– פדרו חואן גוטיירס, הקיסרית –פרל בק,  סיפורים – גי דה מופסאןמוזיאון התמימות – אורהאן פאמוק,  ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקליי – מייקל שייבון.

אביבית משמרי

עריסת חתול” ויברך אותך אלוהים, אדון רוזווטר”  של קורט וונגוט,”קולהאס ואחרים” של היינריך פון קלייסט.

ענבר פרז

 “תמונתו של דוריאן גריי” מאת אוסקר וויילד, “מגילת סן מיקלה” של אקסל מונתה,  “המטוטלת של פוקו” של אומברטו אקו,  ו”הבשורה על פי ישו” של סאראמגו, ספריהם של  גבריאל גרסיה מרקס, מילאן קונדרה ומאיר שלו.

ציפי גוריון

עיין ערך: אהבה” של גרוסמן, “מאה שנים של בדידות” של מארקס, “חבלים” של חיים באר, “המדריך לטרמפיסט בגלקסיה” של דאגלס אדאמס, “אלה תולדות” של אלזה מורנטה.

גילי בר הלל סמו

חיי קסם” של דיאנה ווין ג’ונס

יעל שכנאי

 “פעמון הזכוכית” של סילביה פלאת’ ,”סוף דבר” ו”זיכרון דברים” של יעקב שבתאי, “שואה שלנו” של אמיר גוטפרוינד, “לב מתעורר” של גיל הראבן.

יהודית קציר

כל הספרים של:  אלזה מורנטה, נטליה גינצבורגטוני מוריסוןאיאן מקיואן (‘כפרה‘), דויד גרוסמן (בעיקר ‘אישה בורחת מבשורה‘ המופתי) א.ב. יהושע (‘המאהב‘, ‘מר מאני‘), יעקב שבתאי.

פאר פרידמן

שורף הגופות” מאת הצ’כי לדיסלב פוקס.

דורית קידר

מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים” מאת מרי אן שייפר ואנני בארוז, “אם החיטה” ו”הקרקס הגדול של הרעיונות מאת מיקי בן-כנעןתולדות האהבה”  מאת ניקול קראוס, “חרדתו של המלך סולומון” מאת אמיל אז’אר, כל ספריו של  מילן קונדרה  למן “הקלות הבלתי נסבלת” ועד ל”הנאה שבאיטיות“,  “שלושה בסירה אחת” ו”שלושה גברים בבומל מאת ג’רום ק. ג’רום.

ישי שריד

“‘העוז והתפארת” של גרהם גרין. “וזרח השמש” של המינגויי. “סיפורי הבעל שם טוב” של עגנון.  “מוות בונציה” של תומס מאן. “הזר” של קאמי.

הרצל כהן

 “סיפור פשוט” ו”אורח נטה ללון” של עגנון,  “אהבה בימי כולירה“, “בגוף אני מבינה

ענת לב אדלר

מאדאם בובארי של גוסטב פלובר

אהוד דיסקין

התנ”ך,  במיוחד הספר “איובברנשים וחתיכות  מאת דיימון ראניון ; “ימיו ולילותיו של הדודה אווה  אמנון דנקנר.

אילן גופר

עיין ערך אהבה” / דויד גרוסמן.  “האחים קראמזוב” / פיודר דוסטויבסקי.  בדרך אל החתולים / יהושע קנז.

שי דותן

 “קיצור שנות השישים” של מאיר ויזלטיר.

אורי אביב

מלכוד 22 של ג’וזף הלרWatchmen של אלן מורסולריס של סטניסלב לם.

מילי אפשטיין – ינאי

מטילדה, של רואל דאלבדיונות מאת חורחה לאויס בורחס , ההמצאה של מורל  מאת אדולפו ביוי-קאסארסספר יוסף ו- ברנהרט של יואל הופמןאדיפוס, מאת סופוקלס, בית גדול מאת ניקול קראוס,  אוסטרליץ מאת זבלד.

דותן לוי

״רק ילדים״ של פטי סמית.

חוה ליבר

חיי נישואים מאת דוד פוגל.

יואב בן ארי

מקדמות” של ס.יזהר.

אבי שילון

סיפור על אהבה וחושך” של עמוס עוז,  “התיקונים” של ג’ונתן פרנזןTHE COUNTLIFE  של פיליפ רות’.

מירב גונן

הנסיך הקטן” מאת אנטואן דה-סנט אכזופרי. “האלכימאי” מאת פאולו קואלו. “מרד הנפילים” מאת איין ראנד.

יצחק שויגר

הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם” של יונס יונסון.

גונן נשר

החורף בליסבון” מאת אנטוניו מוניוס מולינהתמול שלשום” מאת עגנון. “אש הימיום” של אוקטביו פאס.  ספרי השירה של אלי אליהושירה סתיוענת שרון-בלייסנילי דגןמירה הרשקודבי סעריאיר הורביץ , רמי דיצני ,רמי סערי ,יהודה עמיחי  נתן זך .

 

עדנה אברמסון

גירושים מאוחרים” ו”מסע אל תום האלף” של א”ב יהושע, “והיום איננו כלה” של צ’ינגיס אייטמטוב, , “סיפור פשוט” של ש”י עגנון, “חוכמת הכאב” של אנדרו מילר, “100 שנים של בדידות” של גבריאל גרסייה מרקס,  “חיוך הגדי” ו”ספר הדקדוק הפנימי” של דויד גרוסמן, “חמדת” של טוני מוריסון, “אותו הים” של עמוס עוז, “עשו” של מאיר שלו, “חמסין וציפורים משוגעות” של גבריאלה אביגור רותם  ו”מלכוד 22” של ג’וזף הלר.

יוסיפה חרפק עמיקם

ארבע אימהות, “אין סוסים שמדברים עברית” של חנה גולדברג . ספרי מתח משפטי-של פטרישה קורנוול, ספרי ג’ודי פיקו.

יערה שחורי

“בוקר טוב, חצות” של ג’ין ריס, “שנת השלושים” אינגבורג בכמן.

אבירמה גולן

סיפור פשוט” של עגנון,”ככה זה קרה” של נטליה גינצבורג.

נועם נגרי

 “חלל וכו’: מבחר מרחבים” של ז’ורז’ פרק

אברהם בנמלך

כמעיין המתבגר‘ של איין רנד. ספריו של ג’ק לונדון. ‘כינוס הבוגרים‘ של יעקב וסרמן ופרנץ ורפל. ‘קדמת עדן‘  ו’ענבי זעם‘ של סטיינבק.  פעמוניו של ארנסט המינגווי.  ‘במערב אין כל חדש‘ של אריך מריה רימרק. מלחמה ושלום של טולסטוי.  ‘בטרם מבול‘ של מקס ברוד.  ‘החייל האמיץ שוויק‘ של ירוסלב האשק. ‘ברנשים וחתיכות‘ – דיימון ראניון.  ‘אני ניו יורק וכל השאר‘ של סאלינג’ר. ‘אנשי סמיילי‘ של ג’ון לה קארה. ספריו של טום קלנסי. ‘סיירת יוליסס‘ של אליסטר מקלין. מרד על הקיין‘ של הרמן ווק. ‘מעתה ועד עולם‘ של ג’יימס ג’ונס.  ‘כפירי אריות‘ של שאו.  ‘צמח אטלס‘ וספר ההמשך ‘מלחמת היצר‘ של חיים גראדה. על ‘בית קרנובסקי‘ מאת ישראל יהושע זינגר. ‘בית נוח עדון‘ של דוד פינסקי. ספר קהלת. ‘ספר האגדה‘ – מדרשי חז”ל שכינס ח.נ ביאליק.

איריס לעאל

 הר הקסמים /תומס מאן. נילס לינה/פטר יעקבסון.  אפי בריסט/תאודור פונטנה.  רגטיים/דוקטורוב. אריאל/סלביה פלאת.

 

ספרי ילדים אהובים:

עמיחי שלו

והילד הזה הוא אני” של יהודה אטלס,”דוקטור סוס  אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים” ו”יופי של חביתה מקושקשת“, “עליסה בארץ הפלאות“.

דנה שוכמכר

פו הדוב“, “מיץ פטל” וספרי השירה של אלתרמן.

 

נעה ידלין

 אריך קסטנר, במיוחד את “35 במאי” ואת “אורה הכפולה“, “אילן גדל בברוקלין” מאת בטי סמית’.

גילית חומסקי

פיטר פן.

רותו מודן

אן שרלי 

איריס אליה כהן

דירה להשכירלאה גולדברג.  רואלד דאלמר שועל המהוללמכשפותצ’רליגיימס.

אסתי ג’ חיים

פצפונת ואנטון‘ ו’אורה הכפולה‘ של אריך קסטנר.

רון דהן

אי המטמון” לרוברט לואיס סטיבנסון.

יאיר חסדיאל

אריה, המכשפה, וארון הבגדים” מאת  ק.ס. לואיס.

ינון ניר

הרוזן ממונטה כריסטו,  הרפתקאותיו של טום סוייר,  הרפתקאותיו של האקלברי פין, ואלופי וילובי.

יותם שווימר

 סדרת ספרי “המומינים“, שכתבה ואיירה טובה ינסן; “האחים לב-ארי” מאת אסטריד לינדגרן; “הילד שמכר את צחוקו” מאת הסופר הגרמני ג’יימס קריס;”המלאך” מאת אפרים סידון; “במבי” מאת פליקס זאלטן; ספריו של אריך קסטנר ואוסטריד פרויסלר; “פשטידת הפלא“, שכתב ואייר נורמן לינדזי; “טובי לולנס” מאת טימותה דה-פומבל; כל דבר של מוריס סנדקמיכאל אנדהטומי אונגרררואלד דאלע. הלל, ונורית זרחי“ג’ולי של הזאבים” מאת ג’ין קרייהרד ג’ורג’; “המלך מתיא הראשון/באי השומם” שכתב יאנוש קורצ’אק; “כרובינה“, שכתבה ואיירה תמר הוכשטטר; “על עלה ועל אלונה” מאת שירה גפן; “קונרד ולורנץ” מאת אחמד כריסטיאן דודה; “סיפורי טלפון” מאת ג’יאני רודרי.

 

רוני גלבפיש

אורה הכפולה של אריך קסטנר .

אבידן רייך

זרעים של מסטיק‘.’פרשת גבריאל תירוש‘ של יצחק שלו .

ענבל אשל כהנסקי

ציפור הנפש מאת מיכל סנונית.

לי עברון ועקנין

פצפונת ואנטון” מאת אריך קסטנר ו”מי יציל את תנינה” מאת נורית זרחי.

תמרה אבנר

סומכי‘ של עמוס עוז, “גו’רג’ הקוף הסקרן והאיש בעל הכובע הצהוב”.

גלית דהן קרליבך

 גילגי.

רני גרף

כל מה שהיה (אולי) וכל מה שקרה (כמעט) לקרשינדו ולי מאת דבורה עומר. כל ספר של נורית זרחי.

לאה איני

אורה הכפולה” מאת  אריך קסטנר .

שהם סמיט

המומינים” מאת טובה יאנסן .

יותם יעקבסון

אהרון והעיפרון הסגול” / קרוקט ג’ונסון. “אינדי אינדי” / שרלוטה זולוטוב. “דירה להשכיר” / לאה גולדברג. “גן גורים” / רפאל ספורטה. “ויהי ערב” / פניה ברגשטיין.

מיץ פטל” / חיה שנהב. 

מתי שמואלוף

והילד הזה הוא אני” של יהודה אטלס. שירי הילדים המרים אצל חנוך לוין “הילדה חיותה רואה ממותה.

מרב זקס פורטל

כל מה שהיה (אולי) וכל מה שקרה (כמעט) לקרשינדו ולי של דבורה עומרהאסופית של לוסי מוד מונטגומריקסטנר השלושים וחמישה במאימיכאל אנדה –  ג’ים ונהג הקטר וג’ים וחבורת ה-13 .

רוני אשכול

 ‘סיפורו של הפר פרדיננד‘ / מונרו ליף, כל ספרי דוקטור סוס.

נועה רום

 גיא אוני” מאת שולמית לפיד, “אורי” מאת  אסתר שטרייט וורצל, הסדרה של אן שרלי מאת לוסי מוד מונטגומרי, ,ספריה של דבורה עומר ז”ל –הבכור לבית אב”ידפי תמרשרה גיבורת ניל”ילאהוב עד מוות ופגיעה ישירה.  סדרת ספרי אל עצמי, מאת גלילה רון פדר .

תמר פלג

 אריך קסטנראורה הכפולה‘, ‘פצפונת ואנטון‘, ‘האיש הקטן והעלמה הקטנה‘, ‘ה-35 במאי‘. ‘שוקו רוצה ציפור‘ של מרטין אאואר (סופר אוסטרי) וסימונה קלאגס (מאיירת גרמנייה).

תמי אילון-אורטל

פו הדב והבית בקרן פוהעי”ג של רואלד דאל.

תמי זר

ארץ יצורי הפרא – מוריס סנדק, פו הדוב – א.א. מילן, שלושים וחמישה במאי – אריך קסטנר, נוריקו סאן הילדה מיפן – אסטריד לינדגרן, לילבס ילדת הקרקס – אסטריד לינדגרן,  גילגי – אסטריד לינדגרן, אגדות – הנס כריסטיאן אנדרסן, אגדות –אוסקר ווילד.

אביבית משמרי

 “קאיטוש המכשף” של יאנוש קורצ’אק, “משפחת החיות המוזרות לז’ול ורןקארל מאי, אגדות אנדרסן.

ענבר פרז

אגדות גריםמסעות גוליבר,  רובינזון קרוזושלושת המוסקטרים, כל סדרות אנייד בלייטוןהלב של אמיצ’ס,  אדית נסביט , דבורה עומר  (הבכור לבית אב”י ושרה גיבורת ניל”י), אסתר שטריט וורצל -, אוריאליפים,הרפתקה באילתבן ערובה ומן המצרמר אל כאן אנה של פין, “בית קטן בערבה“, בן איכרים לורה אינגלס ווילדר, “ספר שלם על חתול אחד” של יהונתן גפן, אילן גדל בברוקלין.

ציפי גוריון

הדלעת המופלאה“,  “נונה קוראת מחשבות“,  “החתול שלי הכי טיפש בעולם“, “הסיפור שאינו נגמר“.

גילי בר הלל סמו

סלינג’רג’ון אירווינג או ברברה קינגסולבר.

יעל שכנאי

ויהי ערב“,  “איה פלוטו“, “אורה הכפולה“, “פצפונת ואנטון“, “האסופית“, “רוני ונומי והדוב יעקב” ו “אבא עושה בושות“של מאיר שלוספרי הילדים של דויד גרוסמן, דמעות ורודות” של חנה גולדברג.

יהודית קציר

נשים קטנות‘ של לואיזה מיי אלקוט.

פאר פרידמן

חתול, ספן, ליצן” של תמר אדר, מבחר הסיפורים לילדים של מילוש מצורק.

דורית קידר

אלה קרי הילדה מלפלנד.

ישי שריד

 מחניים” (או הנערים מרחוב פאל) מאת פרנץ מולנאר, “איה פלוטו” של לאה גולדברג, “אבא בורח עם הקרקס” של אתגר קרת.

הרצל כהן

הנסיך הקטן“.

ענת לב אדלר

שרה גיבורת ניל”י של דבורה עומרבילבי של אסטריד לינדגרן.

אהוד דיסקין

הלב” של אדמונדו דה אמיצסחסמבה” של יגאל מוסינזון .

אילן גופר

התרנגולים והשועל / ח.נ. ביאליק.  האריה שאהב תות / תרצה אתר.

שי דותן

הזחל הרעב” “העכביש העסוק”  ו”תרנגול יוצא לראות את העולם מאת אריק קרל . ספריהם של יהודה אטלס ונורית זרחי.

אורי אביב

הנסיך הקטן.

מילי אפשטיין ינאי

ארץ יצורי הפרא של מוריס סנדק. כל הסדרה של צפרדי וקרפד מאת ארנולד לובל. ספריה של נורית זרחי הסיפור שלא נגמר מאת מיכאל אנדה.

חוה ליבר

המלך מתיא הראשון מאת יאנוש קורצ’אק.

יואב בן ארי

על הארנבת“, מאת חיים נחמן ביאליק. “דרקון – אין דבר כזה“, של ג’ק קנט.

אבי שילון

 “הספורטאים הצעירים” של אבנר כרמלי (הפסבדון של שרגא גפני). חסמב”ה.

מירב גונן

פיטר פן” מאת ג’יימס מתיו ברי. כל סיפורי האחים גרים.

יצחק שויגר

תום סוירהקלברי פין וחסמבה.

 גונן נשר

פרדנינד הפר, “אהרון והעיפרון הסגול“.

עדנה אברמסון

לאהוב עד מוות” מאת דבורה עומר , “יעל מציצה לרחוב” של יונה טפר, “מאחורי הדלת יש שביל” גיל-לי אלון קוריאל, “איילת מטיילת” של רינת הופר .

יוסיפה חרפק עמיקם

גילגיחברים בכל מיני צבעיםשני רעים יצאו לדרך , אקסודוס, ארוכה הדרך לחרותהאורות מאת ראובן קריץ, פרשת גבריאל תירוש מאת יצחק שלו.

אבירמה גולן

פו הדב“.

נועם נגרי

סדרת ספרי “ג’ינג’י” של גלילה רון- פדר- עמית.

ארז שווייצר

נסים ונפלאות” של לאה גולדברג, “סיפורי ניקולא הקטן” של רנה גוסני וז’אן ז’ק סמפה, התגלית של הודו קברה.

אברהם בנמלך

אי הילדים‘ של מירה לובה (עם ימימה טשרנוביץ ).  חסמב”ה, ספרי ז’ול וורן, ‘הידיים‘ של קרל מאי  ד”ר דוליטל  של יו לופטיג, הבלשיםוהתאומים והפצפונת והאחיות התאומות של אריך קסטנר, תום סוויר והקלברי פין ובן המלך והעני של מארק טוויין. ‘הנסיך המאושר‘ של  אוסקר ויילד.  ‘הקנאים הצעירים‘ של יעקב חורגין, ‘ילדי בית הספר בווילבוי‘ והשד מכתה ז’ של מיקושינסקי.  ‘אנשי בראשית‘ של אליעזר שמאלי, ‘קים‘ של רודיארד קיפילינג.

איריס לעאל

נשים קטנות.

ספרים שגורמים לתהות ‘על מה המהומה’?:

עמיחי שלו

אישה בורחת מבשורה/ דויד גרוסמן .

 

דנה שוכמכר

50 גוונים של אפור.

גילית חומסקי

סטונר .

רותו מודן

זעם” של פיליפ רות

אסתי ג’ חיים

חמישים גוונים.

רון דהן

טורפים של קיץ” לענת עינהר.

יותם שווימר

יומנו של חנון” מאת ג’ף קיני.

רוני גלבפיש

אדום החזה” של יו נסבו. ויוליסס.

ענבל אשל כהנסקי

רחל חלפי “ספר היצורים” .

 

לי עברון ועקנין

ספריו של הרמן הסה

תמרה אבנר

האלכימאי/ פאולו קואלו. רודף האפיפונים/ חאלד חוסייני.

דלית דהן קרליבך

 מורקמי, 50 גוונים באפור.

רני גרף

נוטות החסד.

שהם סמיט

בלשי הפרא מאת רוברטו בוליניו

יותם יעקבסון

פסוקי השטן” / סלמן רושדי.

מתי שמואלוף

משחקי הרעב” של סוזן קולינס .

 

רוני אשכול

ספר השיאים של גינס.

 

נועה רום

 “לאכול, להתפלל, לאהוב“מאת אליזבט גילברט.

 

תמר פלג

תש”ח‘ של יורם קניוק.

תמי אילון אורטל

רומן רוסי.

  

אביבית משמרי

שיניים לבנות” של זיידי סמית.

ענבר פרז

מידלסקס” של ג’פרי יוג’ינדיס. “צילה של הרוח” . “סטונר” .

 

ציפי גוריון

יער נורווגי” של מורקמי

גילי בר הלל סמו

קורליין” מאת ניל גיימן

יעל שכנאי

צילה” של יהודית קציר

 

פאר פרידמן

מיכאל שלי” של עמוס עוז. ספריו של קפקא.

דורית קידר

“מי הזיז את הגבינה שלי? מאת ספנסר ג’ונסון

הרצל כהן

רודף העפיפונים“.

ענת לב אדלר

לאכול, להתפלל, לאהוב” של אליזבת גילברט.

אהוד דיסקין

זיונים זה לא הכל” של דן בן אמוץ.

אילן גופר

גטסבי הגדול“.

שי דותן

כל השירים” ליאיר הורביץ.

 

אורי אביב

התפסן בשדה השיפון של ג’. ד. סלינג’ר. “הזר” של אלבר קאמי.

  

מילי אפשטיין ינאי

הדבר היה ככה, מאת מאיר שלו.

דותן לוי

50 גוונים של אפור

חוה ליבר

חמישים גוונים של אפור מאת אי. אל. ג’יימס

 

יואב בן ארי

מלכוד 22“.

 

מירב גונן

50 גוונים של אפור” מאת אי. אל. ג’יימס

  

יצחק שויגר

סיפור על אהבה וחושך” של עמוס עוז.

 

גונן נשר

סיפור על אהבה וחושך” מאת  עמוס עוז

עדנה אברמסון

סטונר” של ג’ון ויליאמס. “אשמת הכוכבים” של ג’ון גרין.

יוסיפה חרפק עמיקם

ספריה של נעמי רגן.

נועם נגרי

הזקן והים‘ של ארנסט המינגווי

אברהם בנמלך

תמול שלשום‘ של ש”י עגנון. ספריהם של גבּריאל גָארסיה מרקֶס ופול אוסטר . ‘מה מעיק על פורטנוי‘ של פיליפ רות. ‘מלאכים ושדים‘ והסמל האבוד‘ של דן בראון. ‘החטא ועונשו‘ של דוסטוייבסקי.

איריס לעאל

התיקונים” של ג’ונת’ן פרנזן

 

ספרים שלא זכו למספיק הערכה

עמיחי שלו

“ימים קרועים” של ישראל ברמה.

רותו מודן

בלשי פרא” של רוברטו בולניו.

אסתי ג’ חיים

 “האמיתית” של שנדור מאראי.

רון דהן

לוויה בצהריים לישעיהו קורן.

 

יאיר חסדיאל

אישה כלב ים” של קתרין הריסון 

ינון ניר

אבימלך עולה בסערה השמימה מאת עמי דביראהבת נפש מאת יהושע בר יוסף. ,קרקס הפרעושים מאת מרדכי הורביץ. ושידה ושידות מאת רחל איתן.

יותם שווימר

“עדין” מאת רון סגל. “כלבי קיץ” של בן ורד.”קטנטנה בגינה”  של גלית ראב”ד.

דוד אדלר

חלומות סגורים” של שלמה לאופר. “מילים מתוך שטח הפקר של געגוע” של עפרה קליגר.

רוני גלבפיש

כמו אבלאר, כמו אלואיז” של אברהם הפנר .

ענבל אשל כהנסקי

 דנה גולדברג “אלמוגים כתומים

לי עברון ועקנין

מחלת האבנים” של מילנה אגוס

 

תמרה אבנר

הדו”ח של ברודק” מאת הבמאי הצרפתי פיליפ קלודל 

 

גלית דהן קרליבך

ספריו של ריימונד צ’נדלר‘הגמד’ של פר לאגרקוויסט, ספריה של שולמית הראבן.

  

עדנה שמש

ראש עקום‘ מאת נאווה סמל.

תמי זר

האורח המסתורי – גרגואר בוייה , כל מה שנהרס כל מה שנשרף – ולס טאואר , מועדון מקיפי העולם –משה גלעד.

רני גרף

פרנהייט 451 מאת ריי ברדבורי

לאה איני

המרוץ לאביב“, הרומן הקצר של עופרה רודנר

שהם סמיט

ספריו של יוסל בירשטיין

 

יותם יעקבסון

כשהשד תופש אותך אתה נופל” / אן פדימן.

שלוש כוסות תה” / גרג מורטינסון ודיוויד אוליבר רלין.

ועידת הציפורים” (The conference of the Birds) / פאריד אוד-דין עטאר (Farid Ud-din Attar).

 

מתי שמואלוף

עקוד” של אלברט סויסה

מרב זקס פורטל

ג’סטין קייס, מאת מג רוסוף

הטורקי ואמא שלי של מרי הלן סטפניאק

רוני אשכול

על הסף‘ / אורסולה לה-גווין

 

תמר פלג

בית‘ של מרילין רובינסון

זה הדברים‘ של סמי ברדוגו

 

תמי אילון אורטל

אוליב קיטרידג’ של אליזבת’ סטראוט

וינסברג, אוהיו של שרווד אנדרסון 

הנדרסון מלך הגשם, של סול בֵּלוֹ.

והתגנבות יחידים  קנז.

 

אביבית משמרי

סאמה” של אנטוניו די בנדטו

 

ציפי גוריון

ספר המתכונים של יותם אוטולנגי וסמי תמימי

גילי בר הלל סמו

הלב הקבור” מאת שמעון אדף.

יעל שכנאי

האיש המת” מאת אוריה שביט.

יהודית קציר

ים ויבשהמעין בן-הגיא

פאר פרידמן

לגרגר זפת“, מאת יאכים טופול

חזירי הים” של לודביק ואצוליק

ים לא מוכר” של יעל טומשוב.

דורית קידר

הזכות לעצלות” של פול לפארג

 

ישי שריד

דבר שקרה“, מאת יאטרומנולאקיס יורגיס

הרצל כהן

תרה” של צרויה שלו

ענת לב אדלר

ספינות הלב” של בנואט גרול

אהוד דיסקין

ניקודים דיזמה עולה בדרגה מאת טדיאוש דולנגה מוסטוביץ

אילן גופר

ריקוד האדמה” / הארוקי מורקמי.

שי דותן

 “השלמה” ו”חוזר, חלילה של  אריה סיון 

אורי אביב

פיונג יאנג של גיא דלייל

מילי אפשטיין ינאי

הדוח של ברודק, של הסופר הצרפתי  קלודל,

חוה ליבר

שירתתי את מלך אנגליה מאת בוהומיל הראבאל

יואב בן ארי

נמלים” של יצחק אוורבוך-אורפז.

אבי שילון

דוד ביאל, “לא בשמים – מסורת המחשבה היהודית החילונית“,

מירב גונן

סיפורי מעשיות” של רבי נחמן מברסלב

יצחק שויגר

ש”י עגנון.

עדנה אברמסון

המפגש” של אן אנרייט

אבירמה גולן

לדעת אשה” של עמוס עוז.

נועם נגרי

מוטי‘ של  אסף שור

ארז שווייצר

 “מחשבות רגועות משפת האגם מאת צ’יאן מו

מחשבות לעצמי” למרקוס אורליוס.

אברהם בנמלך

מלך בשר ודם‘ של משה שמיר

איריס לעאל

 מידלסקס של ג’פרי יוג’ינדיס

את ברוקלין היתומה של ג’ונתן לת’ם

 

 

 

סופרים אהובים:

עמיחי שלו

 תומס וולף.

 ישראל ברמה.

 

דנה שוכמכר

סלינג’ר

 

נעה ידלין

 גבריאל גרסיה מארקס,מריו ורגס יוסה , חורחה לואיס בורחס , ארנסטו סאבטו , ז’ורז’ אמאדו 

גילית חומסקי

מרגרט אטווד.  אליס מונרו. דויד גרוסמן.

 

רותו מודן

אנטון צ’כוב

 

איריס אליה כהן

רואל דאל,  לאה גולדברג,דויד גרוסמן.

 

אסתי ג’ חיים

 אנטון צ’כוב,  דוד פוגלקלריס ליספקטור ומרגרט אטווד.

רון דהן

 ישעיהו קורןג’ון סטיינבקג’ונתן פראנזןשמעון אדף 

יאיר חסדיאל

קפקא

יותם שווימר

טובה ינסן ,  מוריס סנדק,  הלדור לקסנס, ס. יזהר, דוסטויבסקי,  גוגול,  בקט,  בוריס ויאן , אנדרה ז’יד,  ז’ורז’ פרק, קפקא , בלז סנדראר,  תומס ברנהרד , ברכט,  ריימונד קארבר,  חנוך לוין,  נורית זרחי , גנסין , ברנר.

דוד אדלר

יעקב שבתאי, יהושע קנז, א.ב. יהושענתן שחם,  חיים בארמאיר שלו,  יצחק בן נר,  עמוס עוזדוד גרוסמןבנימין תמוז,  דן צלקהגדעון תלפז,

רוני גלבפיש

גבריאל גרסיה מארקס , ג’ון אירווינג ז’ורז’ אמאדואיילת גונדר גושן ואת דורית רביניאן, לשמעון אדף,  אסף אשרירוני אשכול וורד טוכטרמן,

 

אבידן רייך

אביגדור דגן.

ענבל אשל כהנסקי

 יונה וולך.

  

לי עברון ועקנין

אברהם הפנר

תמרה אבנר

נטליה גינזבורג (ככה זה קרה), ארי דה לוקהטוני מוריסון  (העין הכחולה), אלפרידה ילינק  (הפסנתרנית), מרגריט דיראס ,  צ’סלב מילוש , ויסלבה שימבורסקהיהודה עמיחי.

גלית דהן קרליבך

שולמית הראבן,  ג’ון אירווינג , אטווד , טולסטוי,  גרסיה-מרקס,  טוני מוריסון , אידית וורטון , דשיל האמט , כריסטופר מורלי

עדנה שמש

  ג’יימס ג’ויסברנרד מלמוד,  דוד גרוסמן , קתרין הריסון,  גבריאלה אביגור-רותם,  אתגר קרת , ג’ון לה קארה , סטיבן קינג.

 

רני גרף

 אורסולה לה גוויןיעקב שבתאירוברט צ’רלס וילסון,  מארק טווייןמרגרט אטווד , סאלינג’רדשיל האמט,  צ’רלס דיקנס,  דיאנה ווין ג’ונס,  נורית זרחיג’ון מקסוול  קוטזי, 

לאה איני

רוברט ואלזר , קלאריס ליספקטורקפקא,  צ’כוב,  חוליו קורטאסר , קייט שופן , ס. יזהרדן צלקה,  פלאנרי או’קונור,  אלבר קאמי,  רות אלמוג.

 

שהם סמיט

 קלאריס ליספקטור , נטליה גינזבורגדוברובקה אוגורשיץאליס מונרו.

מתי שמואלוף

פיליפ קיי דיק

ריימונד קארבר

רוני אשכול

פרנץ קפקא.

 

נועה רום

צרויה שלומירה מגן , יהודית רותם ,דיוויד פואקינוס,  גייל הראבן ,  שולמית לפידגלילה רון –פדר ,יעל שכנאי תמר גלבץ  

 

תמר פלג

 נטליה גינצבורג , קלאריס ליספקטוראידה פינק.

תמי אילון אורטל

פול אוסטרג’יי די סלינג’ר , אליס מנרונטליה גינצבורג,  עגנוןסירי הוסטווטג’מייקה קינקייד,  לורי מור,  טוני מוריסון,  ג’ון בנווילאנה אנקוויסט,  אלונה קמחי

תמי זר

נבוקוב

אביבית משמרי

 ז’וז’ה סאראמאגופיליפ ק. דיק

 

ענבר פרז

פול אוסטרגבריאל גרסיה מרקז , מילאן קונדרה , מאיר שלו , יורם קניוק

 

ציפי גוריון

דויד גרוסמן

גילי בר הלל סמו

דיאנה ווין ג’ונס  פרנסס הרדינגפיליפ ריב,  ג’ונת’ן סטראוד .  פרנק באום.

יעל שכנאי

מאיר שלו , גיל הראבןאמיר גוטפרוינד,  יעל הדיהאיאן רנקין,קים מונזו סטפן צוויג,  פול אוסטרג’ונתן פראנזן ורוברטו בולניו.

יהודית קציר

דליה רביקוביץ’.

פאר פרידמן

קארל צ’אפק, יואכים טופול; מילן קונדרה המוקדם, ירוסלב האשקלודביק ואצוליק.  קארל פולאצ’ק;  לדיסלב קלימה מיכל אייוואז;  איוון קראוסיאן בלבאןמיכאיל בולגקובונדיקט ירופייב , לואיס קרוללדיסלב פוקס.

דורית קידר

אורלי קסטל-בלום ; נאוה סמל ; אהרן מגד; אמיל אג’אר גם בהתגלמותו כרומן גרי ; גבריאל גארסיה מרקס ; ג’יי די סלינג’ר

הרצל כהן

עגנון,  בורחס,  דויד גרוסמןמאיר שלו,  רונית מטלון.

ענת לב אדלר

בנואט גרול

אהוד דיסקין

עמוס עוז בעיקר בסיפרו “סיפור על אהבה וחושך“.

ש”י עגנון בעיקר בסיפורו “שני תלמידי חכמים שהיו בעירנו”  שנכלל בקובץ “סמוך ונראה“.

 

אילן גופר

דויד גרוסמן,  שמואל יוסף עגנון,  יצחק בשביס זינגרהארוקי מורקמי 

שי דותן

 מאיר ויזלטיר  אהרון שבתאי,  טוביה ריבנר , אריה סיון , איציק לאור , דוד אבידן ‘ ליאור שטרנברג,  שמעון אדף

אורי אביב

דן בראון.

דותן לוי

האנטר ס. תומפסון, מחבר הספר החד פעמי ״פחד ותיעוב בלאס וגאס״.

חוה ליבר

חנוך לוין.

יואב בן ארי

ס.יזהר,  חנוך לוין , יעקב שבתאי,  צ’כוב,  ריימונד קארבר,  מנדלי מוכר ספרים,  לואיס קרול,  ג’ונתן סוויפט , טוני מוריסוןספרי שמואל.

 

אבי שילון

פיליפ רות , ג’ונתן פרנזן

מירב גונן

שלמה המלך

יצחק שויגר

עגנון

גונן נשר

חוויאר מריאסאנוטוניו מוניוס מולינה,  עגנון,  ג””ג מארקס , יהודית קציר.

עדנה אברמסון

א”ב יהושע דויד גרוסמן מאיר שלו המוקדם, מורקמימייקל שייבון,  טוני מריסוןמרגרט אטווד.

יוסיפה חרפק-עמיקם

 שפרה הורן  וג’ודי פיקו

אבירמה גולן

 טשרניחובסקיעמיחירביקוביץ’זלדה,  אודן ,בלייק ,  פושקין .א.א. מילן,  ג’יימס בריויאנוש קורצ’ק,יוס’ל בירשטיין .

נועם נגרי

יואל הופמן.  מישל וולבק.

 

 איריס לעאל

תומס מאן.

 

ספרים שמעוררים השראה:

עמיחי שלו

מזכר פנימי“, של אמנון נבות.

 

דנה שוכמכר

התפסן בשדה השיפון“, “אדם מחפש משמעות” , “חיי המתים“.

נעה ידלין

דודה חוליה והכתבן

 

גילית חומסקי

שתהיי לי הסכין.

 

רותו מודן

מאוס של ארט שפיגלמן

איריס אליה כהן

חמדת לטוני מוריסון.

אסתי ג’ חיים

כמו של אלי סמית

רון דהן

 יער נורווגי להרוקי מוראקמי 

יאיר חסדיאל

עיין ערך אהבה” של דוד גרוסמן.

 ספרי השירה של יהודה עמיחי ולאה גולדברג.

יותם שווימר

אסופת המכתבים של עורכת ספרי הילדים האמריקנית המיתולוגית אורסולה נורסטרום, “Dear Genius”.

דוד אדלר

נתן זך (ובעיקר ספריו המוקדמים ובמיוחד את “כל החלב והדבש” ו”שירים שונים”),  מאיר ויזלטיריהודה עמיחידליה רביקוביץ,  אריה סיון דוד אבידן.

רוני גלבפיש:

וואבי סאבי, של ליאונרד קורן

אבידן רייך

‘בינת השכוי’ של אבידגור דגן,  ‘אל המגדלור‘ של וירג’יניה וולף , ‘אלה תולדות‘ של אלזה מוֹרַנטֳה

ענבל אשל כהנסקי

תת ההכרה נפתחת כמו מניפה” מאת יונה וולך

לי עברון ועקנין

מי יציל את תנינה” מאת נורית זרחי

“קפקא על החוף” מורקמי.

תמרה אבנר

אל תיגע בזמיר” מאת הרפר לי.

 “לא עכשיו, לא מכאן” מאת ארי דה לוקה.

  

גלי דהן קרליבך

צמחי מרפא של הרב שאולי המבוסס על הרמב”ם

עדנה שמש

קריאת קיץ‘ של ברנרד מלמוד

 ‘דבלינאים‘ מאת ג’יימס ג’ויס.

רני גרף

חולית.

  

שהם סמיט

ספר האגדה“, לביאליק ורבניצקי.

יותם יעקבסון

הבשורה על פי ישו” /  ז’וזה סאראמאגו.

הדיוואן” / ג’לאל א-דין רומי

 

מתי שמואלוף

ימות החמה” של קוטזי

מרב זקס פורטל

אליס בארץ הפלאות של לואיס קרול

רוני אשכול

אלו ואלו / ש”י עגנון

המעשיות של רבי נחמן מברסלב

נועה רום

לנצח את מפלצת הפחד מאת רנה גורן

 

תמר פלג

 ‘אלה תולדות‘ של אלזה מורנטה

 

תמי אילון אורטל

קובץ הסיפורים Like Life של לורי מור.

אביבית משמרי

האדם העשירי” של גרהם גרין

 

ציפי גוריון

נעורים” של רון דהן , “בית מטבחיים 5” שלוונגוט , “1984“,  “שתהיי לי הסכין” של גרוסמן, “מכתבים אל מילנה” של קפקא,  “תיק נעדר” של דרור משעני, “המתנקש העיוור” של מרגרט אטווד .

 

גילי בר הלל סמו

Don’t Tell the Grownups מאת אליסון לורי

יעל שכנאי

 “פעמון הזכוכית” של סילביה פלאת’

יהודית קציר

 ‘סוף דבר‘ של יעקב שבתאי

דורית קידר

 כל הספרים של מאיר שלו

ישי שריד

הוא הלך בשדות” מאת משה שמיר

הרצל כהן

סיפור פשוט” של עגנון

ענת לב אדלר

כל ספרי השירה של לאה גולדברגדליה רביקוביץ ואגי משעול.

אהוד דיסקין

שמונה פרקים לרמב”ם“.

 

מילי אפשטיין ינאי

בעל היסורים של גרין

 

אילן גופר

וזרח השמש” / ארנסט המינגווי.

 רופא כפרי / פרנץ קפקא.

 ספר המעשים / שמואל יוסף עגנון.

 שפינוזה מרחוב השוק /יצחק בשביס זינגר.

 האמן ומרגריטהמיכאיל בולגקוב.

שי דותן

העכברים ולאה גולדברג” של חזי לסקלי,  “גלגלו של הרעב” של ססאר ואייחו, “מכתבים” של פלובר

אורי אביב

דור איקס מאת דאגלס קופלנד.

דותן לוי

לגנוב כמו אומן״ של אוסטין קלאון

  

חוה ליבר

משהו קרה מאת ג’וזף הלר

יואב בן ארי

הקלות הבלתי נסבלת של הקיום”  של קונדרה

אבי שילון

כל הספרים של יואל הופמן 

מירב גונן

אין מקום שהוא רחוק מידי” מאת ריצ’רד באך

עדנה אברמסון

המסע אל תום האלף” של יהושע

יוסיפה חרפק-עמיקם

ארבע אימהות-שפרה הורן.

אבירמה גולן

הזר” של אלבר קאמי

נועם נגרי

החיים הוראות שימוש‘ של פרק

הסיפורים הקצרים של קפקא

ארז שוייצר

תא 21“, של אנדרס רוסלנד וביורג הלסטרום.

אברהם בנמלך

סדרת ספריו של אליעזר שטיינמן ‘באר התלמוד’

איריס לעאל

 חמדת של טוני מוריסון

 

ספרי עיון:

עמיחי שלו

 “טכנומיסטיקה” של עידו הרטוגזון

 “לפתוח את הראש” של דניאל פינצ’בק,

דנה שוכמכר

אנציקלופדיה של הרעיונות

 

נעה ידלין

בידור עד מוות“, ספרו המפורסם של ניל פוסטמן.

גילית חומסקי

שיח אהבה‘ של רולאן בארת. הגעתי אליו בעקבות ‘עלילת הנישואים‘ של ג’פרי יוג’נידיס, ואני ממליצה לקרוא את שניהם יחד. או לתת במתנה את שניהם. עכשיו כשאני חושבת על זה, אהפוך את זה למתנה בעצמי. אפשר להוסיף גם משהו של דרידה, למארז מושלם.

רותו מודן

קראתי לא מזמן את “ימי הכלניות” של תום שגב.

איריס אליה כהן

הביוגרפיה של בגין שכתב אבי שילון, בהוצאת עם עובד.

אסתי ג’ חיים

 “יופי ואובדן במוות בונציה” מאת שי טובלי 

 

רון דהן

דיאטת השלום העולמי של וויל טאטל – שינוי תודעתי דרך תזונה טבעונית. ספר שמסביר באופן הבהיר ביותר את הקשר שבין תזונה והתנהגויות אנושיות לאורך ההיסטוריה

יאיר חסדיאל

שלום ירושלים” של האדמו”ר מפילוב.

יותם שווימר

היומנים של  סילביה פלאת, היומנים של וירג’יניה וולף, היומנים של לאה גולדברג,  “שיח אהבה” מאת רולאן בארת, כתביו של פול לפארג, המסות של ג’. ר. ר. טולקין שקובצו בספר “עץ ועלה“, כתביה של מרית בן-ישראל.

דוד אדלר

נתן שחם: “שלום חברים

 עדה פגיס: “לב פתאומי“.

רוני גלבפיש

Writer’s Digest

 If you want to write.

אבידן רייך

ספריו של הפילוסוף ההודי ג’ידו קרישנמורטי

ענבל אשל כהנסקי

 “מי מפחד מוירג’יניות” בעריכת תמר משמר 

לי עברון ועקנין 

סיפורים יכולים להציל“/ מרית בן ישראל.

תמרה אבנר

הלב הנבון” של ג’ק קורנפילד ; “המסע בחלל הפנוי” מאת דב אלבוים; “כוחו של הרגע הזה” מאת אקהרט טול

 

 גלית דהן קרליבך

מלאכת השיר של בורחס , קיצור תולדות האנושות,  בראי השפה,  מישל מונטיין-מסות , בין 2 עולמות של כהנובחשיכה נראית,   עיוורים בעזהאוצר המילים של השלום,

 הדינמיקה של היצירהפואטיקה לאריסטו.

 

עדנה שמש

קיצור תולדות האנושות‘ מאת יובל נוח הררי.

רני גרף

  קיצור תולדות האנושות מאת יובל נח הררי.

 

לאה איני

סיפור כמאכלת” מאת פרופ’ רות קרטון בלום.

שהם סמיט

מזשיר” , מאת שמעון זנדבנק.

יותם יעקבסון

הסופים – אנתולוגיה” / שרה סבירי.

 “הבשר שברוח” / דניאל בויארין.

דקדוק האהבה – שירה טמילית עתיקה” / דוד שולמן.

 

מתי שמואלוף

אפשרות שלישית לשירה” של קציעה עלון

מרב זקס פורטל

סלמון הספק”  מאת דגלאס אדאמס

 

רוני אשכול

המיתוס של סיזיפוס‘ / אלבר קאמי,

אני לולאה מוזרה‘ / דאגלס הופשטטר,

נועה רום

אימוץ –מסע להורות חדשה מאת גרי דיאמונד ואיוה ארבל 

תמר פלג

  ‘ללא פרויד, ללא פרוזאק‘ של  דיוויד סרוואן-שרייבר

 ‘נשים בעוני‘  של מיכל קרומר-נבו .

תמי אילון אורטל 

משהו כיפי לכאורה שלא אחזור עליו לעולם – מאת  דיוויד פוסטר וואלאס 

  

תמי זר

הים השחור –מאת ניל אשרסון.

  

אביבית משמרי

תולדות היופי” של אומברטו אקו

 “מזיכרונותיה של תולעת ספרים” של חיים באר

 

ענבר פרז

 “רקוויאם גרמני” של עמוס אילון

מצעד האיוולת” של ברברה טוכמן,

 

ציפי גוריון

יום שני” של פרופ’ נסים קלדרון

 

גילי בר הלל סמו

Understanding Comics מאת סקוט מקלאוד.

  

יעל שכנאי

המוות חשוב לחיים” של ד”ר אליזבת קובלר-רוסו “הורים טובים מדי” של ד”ר שולמית בלנק ואורלי פוקס-שבתאי

 

 יהודית קציר

  ‘חדר משלך‘ וירג’יניה וולף

המין השניסימון דה בובואר.

הטרדה נפשיתמארי הראגיון.

פאר פרידמן

 אוסף מאמריו של פטריק אוז’דניק ו “אירופיאנה” שלו

איפה היינו ומה עשינו” של דנקנר וטרטקובר.

  

דורית קידר

 רגל החזיר של האח ג’ינפרו” מאת אביעד קליינברג

ספר המתים והחיים הטיבטי” מאת סוגיאל רינפוצ’ה 

 “הברבור השחור” מאת נסים ניקולס טאלבּ

 

ישי שריד

שאול פרידלנדרשנות ההשמדה, 1939-1945.

הרצל כהן

רקוויאם יהודי” של עמוס אילון

ענת לב אדלר

כוחו של הרגע הזה” מאת אקהרט טול

אהוד דיסקין

ג’יהאד ושנאת יהודים” מאת מתיאס קונצל

אילן גופר

ששה מסיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב/עדין שטיינזלץ

אכסיסטנציאליזם המשך ומיפנה בתולדות התרבות המערבית רן סיגד

האר”י – סיפורה והגותה של מהפכת הקבלה בצפת / ד”ר שרון שתיל  

שי דותן

דאדא וסוריאליזם בצרפת

אורי אביב

הגן האנוכי

מילי אפשטיין ינאי

 Philosophy as a way of life של  Hadot

Suspensions of perception, מאת Crary .

דותן לוי

״לדעת פילוסופיה״ של ג׳אי סטיבנסון

חוה ליבר

קהלת – הפילוסוף המקראי מאת חיים שפירא,

יואב בן ארי

 לאחר האדם – זואולוגיה של העתיד“, מאת דוגאל דיקסון

אבי שילון

שלמה אהרונוסון, “מנהיג הרנסנס ששקע

מירב גונן

כוחו של התת מודע” מאת ג’וזף מרפי..

יצחק שויגר

חכמים” של בני לאו.

גונן נשר

אברהם יסקי – אדריכלות קונקרטית מאת שרון רוטברד,

מכתבים על סזאן” מאת רילקה

עדנה אברמסון

ראשית ישראל מאת פרופ’ ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן 

יוסיפה חרפק-עמיקם

 “אל תרים ידך על הנער”  של הרב לאו

אבירמה גולן

המיתוס של סיזיפוס” של קאמי

יסודות הטוטאליטאריות” של חנה ארנדט.

נועם נגרי

כל מה שהכלב שלך רצה לדעת ולא היה לו את מי לשאול“.

ארז שוייצר

פיידון“, “פיידרוס” ו”המשתה” של אפלטון , מאמרות קונפציוס , פרקי אבות , “האתיקה” של שפינוזה, “דהמפדה” של בודהה ,  “מהי נאורות” של קאנט,  “מחקרים בפסימיות” של שופנהאואר,  “בסוד שיח” של מרטין בובר , המניפסט הקומוניסטי , “המוות חשוב לחיים” שלאליזבת קובלר רוס , “מאמר לוגי-פילוסופי” של ויטגנשטיין. “מעבר לאשמה ולכפרה” של ז’אן אמרי

אברהם בנמלך

עלמות אהבוך‘ : מאת ד”ר ימימה חובב בנמלך

אל הכוכבים‘ –מאת  פרופסור פליקס דותן

השיבה לירושלים‘ –מאת ד”ר אריה מורגנשטרן.

ארמגדון‘ –  הקרב על גרמניה 1944-1945, מאת מקס הסטינגס.

איריס לעאל

 המשוטט והרהורים של וולטר בנימין. משנתו של מרטין היידיגר של ג’ורג’ סטיינר. הכובד והחסד של סימון וייל.

  נתיבי שיר של ברוס צ’אטווין, חשיכה נראית של וויליאם סטיירון, אבל ומנלכוליה של פרויד.