“מר למפל” מאת: גדעון הרן

הוצאת פרדס

מר למפל, המורה המיתולוגי של מקס ומוריץ ביצירתו האלמותית של וילהלם בוש, הוא גיבורו השלישי של גדעון הרן, יוצרם של מר עכבר ואליזבטה שנחשפנו אליהם בספרו הקודם וזכו להצלחה רבה. זהו ספר שני בטרילוגיה שבורא הרן על גיבורי ילדות צדדיים, שהוא משתהה עליהם וחושף את עולמם ופנימיותם האינסופית בכוח דמיונו הפראי.

גם בנובלה זו בונה הרן נדבך חדש על פני נדבך קיים השאוב מעולם הילדות המוקדמת כבסיס להמצאה ולקלקול. דמות המורה השמרן, האדוק, הצבוע, מתגלגלת מן הגרמנית אל העברית ומפני השטח הילדותיים אל מרחביה העמוקים. למפל של הרן הוא חולם מיוסר, העסוק בחשבון נפש בלתי נגמר וברצון להגשים סופסוף תשוקות אמנותיות וארוטיות שהשנים המיתו. יכולת הסיפור המקורית של הרן מתגלה שוב כפלנטה נפרדת, ייחודית מאין כמותה, של מחשבה, אסוציאציה ובריאה יש-מאין. ושוב מככבת בחזית וברקע המוסיקה כמנוע מופלא לכל זה, אך לא רק בזכות יצירותיהם של בריטן, שוסטקוביץ ועוד המשתרבבות פנימה, אלא, ובמיוחד, בזכות המוזיקה החדשה שיוצר הרן בכוח התחביר יוצא הדופן שלו שעולה כאן שלב.

מר למפל של גדעון הרן מעמיד נובלה נוגעת ללב על כישלון ועל הספרות עצמה, שבכוח הסיפר שלה הופכת למעשה מפואר, מרתק, שאין במקרה זה שני לו במרחב הספרותי העברי.

גדעון הרן, יליד ירושלים ליד שכונת שערי חסד, הורה לאורי, נרי ורותם,  צלם סדרתי, חי בעולם של צלילים ומתרגל באך בפסנתר. אוהב את המדבר, יזם.

מר למפל הוא ספר שני בטרילוגיה. קדם לו מר עכבר שזכה לשבחי הביקורת. בימים אלה שוקד הרן על הספר השלישי מר וואלכה (שם לא סופי).

“יער אפל” מאת ניקול קראוס

מאנגלית: שאול לוין

הוצאת מחברות לספרות

מחברת רב־המכר תולדות האהבה טווה סיפור מקורי יפה עד כאב ועוצר נשימה על טרנספורמציה אישית של שני אנשים — עורך דין מזקין וסופרת צעירה — שהמסע לגילוי עצמי מוביל את שניהם לאותו מדבר ישראלי.

ג’ולס אפשטיין, אדם שאישיותו ושאפתנותו מניעים אותו בעוצמה זה שישים ושמונה שנה, עובר מטמורפוזה. אחרי מות הוריו, גירושיו מאשתו זה שלושים ושנה ופרישתו ממשרד עורכי הדין שהיה שותף בו בניו יורק, הוא מתחיל לפזר את הרכוש הרב שצבר כל חייו ומתרחק מכל מכריו. נחוש להנציח את הוריו, הוא טס לתל אביב ומשתכן במלון הילטון בעיר.

במקביל, סופרת צעירה משאירה את בעלה וילדיה בברוקלין ומגיעה לאותו המלון בתקווה שמראה הבריכה שנהגה לשחות בה בילדותה יפרוץ את מחסום הכתיבה שלה. אך כשפרופסור לספרות בגמלאות מגייס אותה לפרויקט הקשור בקפקא, היא נשאבת אל תוך מסתורין שייקח אותה למסע מטפיזי וישנה אותה בדרכים שהיא לא יכולה לדמיין.

ניקול קראוס היא סופרת אמריקנית יהודייה, שנבחרה לרשימת הסופרים האמריקנים הצעירים הטובים ביותר של “גרנטה” (2007) ולרשימת עשרים הסופרים הטובים ביותר מתחת לגיל ארבעים של ה”ניו יורקר” (2010). עד כה פירסמה שלושה ספרים: אדם נכנס לחדר היה מועמד לפרס הספר הטוב ביותר של “לוס אנג’לס טיימס”; תולדות האהבה היה רב־מכר בינלאומי ועובד לקולנוע; בית גדול היה מועמד לפרס הספר הלאומי. סיפורים פרי עטה התפרסמו ב”ניו יורקר”, ב”הארפר’ס” וב”אסקווייר”, וספריה תורגמו ליותר משלושים וחמש שפות. היא מתגוררת בברוקלין, ניו יורק.

“בלב כבד” מאת צ׳לסי קיין

מאנגלית: קטיה בנוביץ 

הוצאת כנרת

ארצ׳י שרידן רדף שנים אחר רוצחת מושלמת, אבל בסוף היא לכדה אותו והותירה אותו בחיים. ארצ׳י לא יודע מדוע, והשאלה רודפת אותו גם אחרי שהרוצחת נמצאת מאחורי סורג ובריח. אולי בגלל זה הוא ממשיך לבקר אותה מדי שבוע.

כשארצ׳י חוזר סוף־סוף לפעילות מבצעית, הוא שוב נסחף במערבולת המרדף אחר תוקף סדרתי.

הוא מבין כי אם לא ישוב על עקבותיו ויתייעץ עם הרוצחת המושלמת, לא יצליח לפענח את שרשרת הרציחות וחשוב מכך, את חייו.

בלב כבד שינה את חייה של צ׳לסי קיין מהקצה אל הקצה. קיין נבחרה לסופרת המבטיחה של בארנס אנד נובל.

“כל המקומות המוארים” מאת ג’ניפר ניבן

מאנגלית: יעל אכמון

הוצאת כנרת

כשוויולט ופינץ’ נפגשים על מעקה מגדל הפעמון של התיכון – בגובה שש קומות – לא ברור מי מציל את מי. האם ויולט מצילה את פינץ’ שחושב בכל יום על המוות, אבל מוצא שוב ושוב משהו שמשאיר אותו כאן, חי וער? או שדווקא הוא מציל את ויולט, שסופרת את הימים עד סוף התיכון, כשתוכל לברוח מהעיירה הקטנה באינדיאנה ומהאבל הכבד על אחותה.

כשהשניים יוצאים לעבוד על פרויקט לימודי משותף הם מגלים שרק בחברת ויולט פינץ’ יכול להיות הוא עצמו – נער נועז, מצחיק ולא מתפשר, ורק בחברת פינץ’, ויולט שוכחת לספור את הימים ומתחילה לחיות אותם. האם אהבת הנעורים באמת תוביל אותם אל כל המקומות המוארים?

כל המקומות המוארים היה לרב־מכר בינלאומי, תורגם ל־41 שפות ומעובד בימים אלה לקולנוע. נבחר לספר השנה של ״טיים מגזין״, ״גרדיאן״, ״בארנס אנד נובלס״ ו״פבלישרז ויקלי״.

ניבן היא סופרת מוכרת ומצליחה מאוד: ספרה הראשון – תיעוד מסעה האמיתי והכושל של משלחת ארקטית – היה הצלחה מסחררת, ובעקבותיו נעשו סרט דוקומנטרי וכמה סדרות טלוויזיה באירופה ובארה”ב. היא כתבה ממואר וסדרת ספרים בדיונית המספרים את סיפורה של אותה גיבורה. כל המקומות המוארים הוא ספרה הראשון לנוער. אמה הייתה סופרת. היא גרה בלוס אנג’לס.

“ההזדמנות – מפרקים את הרשימה” מאת יובל אברמוביץ’

הוצאת הרשימה

הספר השלישי בסדרת ספרי “הרשימה” (העומד גם בזכות עצמו) משכלל את היכולת להשיג חלומות ויעדים בעזרת טכניקה של פירוק הרשימה לרשימות פעולה, ומעניק כלים למיגור אויבי הרשימה וההגשמה: פחד, חשדנות ומנטרת ה”אין לי חלומות”. בספר החדש מתועדים קשיים וסיפורים החושפים את אחורי הקלעים של פרויקט “הרשימה” ברחבי העולם, לצד סיפורים מעוררי השראה של אנשים מהארץ ומהעולם שאמרו “כן” להזדמנויות

הרעיון לספר “ההזדמנות – מפרקים את הרשימה” נוצר ברגע בו הבין יובל שכל רשימת חלומות שאנחנו כמהים להגשים, לא די שנכתוב אותה במחברת, אלא שהיא דורשת פירוק לעשר תת-רשימות מפורטות ואופרטיביות, שבעזרתן ניתן להגשים מהר יותר, ובעיקר בצורה מדויקת יותר, את היעדים האישיים והמקצועיים שלנו. הספר הזה, אם כן, מבקש לשכלל, להעמיק ולהרחיב את פילוסופיית “הרשימה”.

אברמוביץ’ טוען (ומדגים) שהוא כמעט לעולם לא מפספס הזדמנות, שהחיים של כולנו מלאים באפשרויות עסקיות, אישיות, מקצועיות, רומנטיות ואחרות, ושצריך רק לדעת לזהות אותן, ללכוד אותן או ליצור אותן בעצמנו: “הזדמנויות הן לרוב משהו שאנחנו יוצרים, ולא לחינם גם השורש יז”מ קרוב במשמעותו ובמקורו למילה הזדמנות.”

יובל אברמוביץ’ הוא סופר ומרצה בינלאומי, שחקן ויזם, מו”ל הוצאת “הרשימה”. בין ספריו: “האיש שאהב את הטלפון שלו יותר מדי”, “הרשימה”, “הרעיון”, “ליידי לייק”, “כאן יעל וייס, תל אביב”. אברמוביץ’ הוא אבא של שירה ונגה ומתגורר בתל אביב. על רב-המכר העולמי “הרשימה” כתב נשיא המדינה, ראובן ריבלין: “מעודד לחשוב מחוץ לקופסה, להעז ולהאמין שהכל אפשרי.”

“הרס ותקומה” מאת לי ברדוגו

מאנגלית: ?

הוצאת אריה ניר

לי ברדוגו שוזרת בטרילוגיה הרפתקה מסמרת שיער, רומן עסיסי ותעלומת מתח מסקרנת. כאשר אלינה סטרקוב מגלה את כוחותיה הרדומים היא נסחפת לתוך עולם מצמרר של קסם וסכנה. אך כאשר האופל יוצא למלחמה, אלינה חייבת להתמודד מולו בכל כוחותיה כדי למנוע ממנו להשליט את כוחות החושך במדינתה האהובה. כדי לנצח בקרב אחרון זה, שרק אחד מהם יוכל לשרוד בו, היא נאלצת לבחור בין ארצה לבין אהובה – האם יעמוד לה כוחה ברגע האמת?

“הנערה בקרח” מאת: רוברט ברינדזה

מאנגלית: דפנה ברעם

הוצאת רימונים

מותחן פשע מהנה וסוחף על-פי מיטב המסורת של רומן המתח, ובו תעלומת רצח של נערת זוהר יפהפייה באגם פארק בדרום לונדון.

הבלשית המבריקה אריקה פוסטר מנהלת את החקירה וחושפת בקיעים בעברה של הצעירה אך ככל שהיא מתקרבת לגילוי האמת, הרוצח הולך וסוגר עליה. כל המעורבים בחקירה, המשפחה האמידה של הנרצחת, פוליטיקאים, המשטרה והעולם התחתון, משבשים את החקירה של פוסטר, חושפים את עברה ומאיימים לרסק את הקריירה שלה.

אילו סודות אפלים מסתירה הנערה בקרח?

האם פוסטר תגיע אל הרוצח לפני הרצח הבא?

בחור צעיר מגלה גופת אישה קפואה תחת מעטה קרח באגם של פארק בדרום לונדון. עיניה קרועות לרווחה ושפתיה נפשקו מעט כאילו עמדה לדבר. גופתה הייתה קפואה בתוך הקרח. והיא לא הייתה היחידה…

הנערה בקרח הוא רומן פשע מהנה ומותח הכתוב על פי מיטב המסורת של קארין סלוטר. הספר הגיע למקום ראשון ברשימת רבי המכר של קינדל ארה”ב ולמקום השני בבריטניה, והיה במהלך 2016 לנמכר ביותר בארה”ב אחרי “הנערה על הרכבת”. הספר כיכב בדירוג רבי המכר של USA Today במשך 28 שבועות, וכיכב גם בדירוג ה-Wall Street Journal.

רוברט ברינדזה, יליד בריטניה, חי בקנדה ומתגורר כיום בסלובקיה, הוא מחברם של רבי המכר הבינלאומיים “הנערה בקרח” – הראשון בסדרת הבלשית  אריקה פוסטר, ושל הבאים בסדרה: The Night Stalker, Dark Water, Last Breath ו- Cold Blood. ספריו נמכרו בלמעלה מ-2 מיליון עותקים ותורגמו ל-27 שפות. ברינדזה פרסם גם סדרת רבי-מכר של רומנים קומיים.

 

“עם הנצח – ייעודו וגורלו של עם ישראל: לקחים מפרשת השבוע” מאת משה בן-זאב (וולפנזון)

הוצאת ראובן מס

הספר “עם הנצח: ייעודו וגורלו של עם ישראל – לקחים מפרשת השבוע,” אינו מתיימר להבהיר או לדון בפרשנות חז”ל המקובלת ביחס לתורה, גם לא לדון בתקפותה ההיסטורית של התורה במשמעותה העובדתית; ייעודו של הספר להראות כיצד התורה עצמה משקפת את מהלכו של עם ישראל מאז הבטחתו של הקב”ה לאברהם לפני 3700שנה ועד עצם היום הזה.

חיבור זה מבקש לחשוף כיצד שרידותו של העם היהודי, דרכיו, התנהלותו לפרטי פרטים, עוצמתו, חרדותיו, תקוותיו, גורלו, ייעודו ויעדיו – עוצבו, נגזרים ומשתקפים בספר התורה, על חמשת חלקיו, בפירוט שאין לו אח ורע בהיסטוריה האנושית, וכיצד התורה עצמה מהווה בסיס חד משמעי לקיומו של העם היהודי.