קומוניקטים ופרטים על ספרים יש לשלוח לעורכת המדור דנית צמית במייל: danittzamit@gmail.com
“שדרך” מאת שמעון אדף
הוצאת רסלינג
הכניסה אל שדרך איטית; עמודי הפתיחה הם גישוש, חיפוש אוריינטציה, ניסיון של התמקמות: היכן אנחנו? מתי? הגישוש הולך ומתגלה כגישושו של שדרך, סוכן של מיזם עתידני שתכליתו לשחזר את הזיכרון של תושבי כדור הארץ שאבד בסדרה של אסונות עולמיים. שדרך נשלח מן העתיד אל העבר, הרחק אל שנות השמונים של המאה העשרים, על מנת להתמקם בתוך תודעתו של חנניה אדף, נער בן חמש עשרה המתגורר בשדרות. הכניסה אל תודעתו של חנניה, מגלה שדרך, מכילה מפתחות לעבר שלו עצמו, לקיץ שבו היה בן שתים עשרה ושבו נספתה מרבית האוכלוסייה של המדינה הציונית והרשות הפלסטינית, ואתה משפחתו.
וכך, בבסיס הנובלה העתידנית החדשה של שמעון אדף – המתיכה בצורה מרתקת מיתולוגיה, פילוסופיה ופוליטיקה, לצד חזון דניאל המקראי ופריצות דרך טכנולוגיות – מקנן גם סיפור אנושי עצוב מאין כמותו המסופר בשקט גדול; והסיפור, השואל שאלות על זיכרון תרבותי ופרטי, ועל הדרך שבה התודעה האנושית חווה זמן, הוא, באופן הכרוך בכך, גם סיפור על נעורים ויתמות, פרידה לא מעוכלת מאב ומאם שנוכחים כנקודת מגוז מכמירת לב בעיבורו של הטקסט. תודעה על גבי תודעה, רגש על גבי רגש, תפיסה חושית אחת המתלכדת עם תפיסה חושית שניה, שדרך וחנניה מגששים אחר אותו נעדר, אחר אותו זיכרון חמקמק של הורים חסרים שהם בה בעת גם קרובים לאין שיעור, מבקשים לבוראם מחדש ולאחוז בהם, כהולוגרמה אשלייתית, אך גם נוכחת, בתוך הווה שניצב על סף אסון.
שמעון אדף – מחשובי הסופרים הישראליים בימינו – פרסם עד כה שלושה קובצי שירה ושמונה רומנים.
160 עמודים * 64 ש”ח
“שמונה-עשרה מלקות” מאת אסף גברון
ספרי עליית הגג וידיעות ספרים
כשזקנה מסתורית עולה על המונית שלו ומבקשת לנסוע לבית קברות קטן וציורי במרכז תל אביב, איתן “תנין” אינוך לא מעלה בדעתו לאיזו הרפתקה הוא עומד לצאת.
שרשרת מיתות והיעלמויות תמוהות בהרצליה בת ימינו, פרשיות עבר והווה של פיתוי, סחיטה ונקם, ויותר מכול, לב אדום פועם אהבה, מניעים את העלילה רצופת התפניות המתעתעות של שמונה-עשרה מלקות.
במרכז הרומן השישי של אסף גברון עומדים ארבעה בני שמונים ומשהו, שתי נשים ושני גברים, שסיפורי חייהם מצטלבים בשתי זירות פעולה: הימים האלימים של סוף המנדט הבריטי בפלשתינה, וישראל העכשווית. לכל אחד מהם גרסה עצמאית להיסטוריה, האישית והלאומית כאחת. ההתנגשות הדרמטית בין נקודות המבט חושפת זיכרונות כאובים וסוד כמוס, ומציבה שאלות דוחקות: מהו זיכרון ומהו מיתוס? איך נוצרת היסטוריה? מה בה פרטי, ומה בה לאומי? והאם, אולי, יש לאהבה סיכוי לגבור על הזמן והמרחק?
בניסיונו להתיר את סבך התעלומות הנערמות בקצב מסחרר, תנין, נהג מונית במקצועו ובלש חובב בנפשו, הולך ומתבלבל. הוא מיטלטל בין חצאי אמיתות, נסחף אחר תשוקות אסורות, וגורס יותר מדי בוטנים מלוחים. מה יגלה בסוף הדרך הארוכה שהתחילה בנסיעה תמימה?
שמונה-עשרה מלקות הוא סיפור על אהבה ונקמה, זיכרון וזמן. הוא שובב, מצחיק, מהורהר, נוטף זימה ועולה על גדותיו רומנטיקה. הרומן הקודם של אסף גברון, הגבעה, זכה לשבחים ולפרסים רבים והיה רב-מכר בישראל וברחבי העולם.
360 עמודים * 98 ₪
“חיות הפלא והיכן למצוא אותן – התסריט המקורי” מאת ג’יי. קיי. רולינג
מאנגלית: גילי בר-הלל
ספרי עליית הגג וידיעות ספרים
ניו יורק, שנת 1926…
מקום וזמן שבהם מעשיהם של קומץ אנשים… וחיות… יקבעו את גורלם של המונים.
המָאגיזוֹאוֹלוֹג ניוּט סלמנדרה, שהגיע זה עתה לארצות הברית, תיכנן רק עצירה קצרה בניו יורק. אבל כאשר מזוודת הקסמים של ניוּט נלקחת ממנו בטעות, וכמה מחיות הפלא שלו נמלטות אל העיר, צרות קסומות עומדות לפקוד את כולם…
חיות הפלא והיכן למצוא אותן, בהשראתו של ספר הלימוד המקורי בבית הספר הוגוורטס מאת ניוּט סלמנדרה, הוא תסריט הביכורים של ג’יי. קיי. רולינג, מחברת סידרת ספרי הארי פוטר האהובה בכל העולם. מעריצים של הדמיון המלהיב של רולינג יזהו בכל עמוד את סגנונה שובה הלב, את החזון המדהים שלה ליקום מלא קסם, ואת האהדה הכנה וההבנה העמוקה לאנשים מכל הסוגים (בין שהם נושאים שרביטים ובין שלא).
ג’יי. קיי. רולינג היא המחברת של שבעת ספרי הארי פוטר, שנמכרו ביותר מ-450 מיליון עותקים ברחבי העולם, תורגמו ל-79 שפות ועובדו לשמונה סרטים שוברי קופות של אולפני האחים וורנר. היא כתבה גם שלושה ספרונים נלווים שפורסמו במקור כדי לגייס כספים למטרות צדקה: קווידיץ’ בראי הדורות וחיות הפלא והיכן למצוא אותן למען ארגון “קוֹמיק רֶליף”, ומעשיות בּידל הפייטן למען ארגון הצדקה שהקימה לילדים במצוקה, “לוּמוֹס”. אתר האינטרנט וההוצאה הדיגיטלית “פוטרמור” הם ליבו הדיגיטלי של עולם הקוסמים. לאחרונה היא שיתפה פעולה עם המחזאי ג’ק ת’ורן והבמאי ג’ון טיפאני בהפקת התיאטרון הארי פוטר והילד המקולל חלקים ראשון ושני, המוצגת בימים אלה בתיאטרון פָּאלאס בווסט אנד של לונדון. ג’יי. קיי. רולינג היא גם מחברת הרומן כיסא פנוי, ותחת שם העט רוברט גלבריית היא פירסמה עד כה שלושה ספרים ובמרכזם דמותו של הבלש הפרטי קורמורן סטרייק, שיעובדו לסידרת טלוויזיה של הבי-בי-סי.
285 עמודים * מחיר 98 ₪
“אינתא עומרי” מאת סמדר הרצפלד
הוצאת 62
כשראה אור הספר אינתא עומרי בשנת 1994 הוא חולל סערה : משמאל כעסו על סמדר הרצפלד שהיא כתבה טקסט לא תקין פוליטית והביאה את גיבוריה לחיבור טראגי ומימין פסלו אותו כספר שחצה קוים לאומיים ודתיים מקודשים. כעת הוא רואה אור בהוצאת מחודשת שהיא גם הזדמנות לבחון מה השתנה כאן ב 23 השנים האחרונות?
אינתא עומרי הוא קודם כל סיפור אהבה, סיפור על אהבה לוהטת, נואשת, אלימה, מתמסרת וחושנית עד כאב, שמתרחשת על רקע ירושלים של האינתיפאדה הראשונה. צמד האוהבים הם יהודיה ופלסטיני. ההקשר הפוליטי מאיים להחניק את אהבתם, להפוך אותה למשל או לאלגוריה, אבל צמד האוהבים אינם נענים לציפיות של הקוראים, לא לציפיות משמאל ולא לציפיות מימין, וחותרים להתגבר על כל מכשול אפשרי בדרכם למימוש הברית ביניהם. הם יוצאים למסע ארוך בישראל/פלסטין הפצועה, תרים אחר מקורות האיבה שקורעת את הארץ, ומחפשים את המקום הסודי, המחסה או המקלט, שבו אהבתם תוכל לפרוח, או לפחות למצוא מנוחה נכונה.
סמדר זכתה לגינויים חריפים וביקורות קשות על הזיווג בין ערבי ויהודייה וגם על המקום שאליו היא הוליכה את גיבוריה: סיפור אהבה טראגי-פיוטי בין צעירה יהודיה וצעיר ערבי בישראל של אינתיפאדה, המגיעים אל סף התאבדות פיזית, ומסיימים את הקשר ביניהם בכמו-התאבדות נפשית. מעין רומיאו ויוליה מודרניים שנסיבות לאומיות-חברתיות קוטעות באכזריות את אהבתם העמוקה. הרצפלד מעמידה אותנו בפני הדילמה הבינאישית החמורה שרלוונטית לחיים שלנו גם היום.
סמדר הרצפלד (1952) בוגרת לימודי מדעי היהדות ודתות באוניברסיטה העברית בירושלים. היא כותבת סיפורים קצרים ואפלים לאתר שלה ו”הוצאת 62″ שלה מתמקדת בהוויה הנשית והיהודית ובמסגרת ראו אור גם האנתולוגיה החסידית המצליחה שערך בנימין שבילי, ספר שיריו של אבישר הר שפי ואסופת שיריה של המשוררת חיה אסתר.
218 עמודים * 50 ₪
“שירים” מאת איריס כליף
הוצאת עקד
לילה גונז לשפתי
טיפת ים
ירח קמור נובט ללבי שחר
ובעקבות רגליו פוסע נחשול האהבה
בשקט המים, לגופי הרוגש,
מציף
נהר נעוריו
איריס כליף – ילידת 1974, נשואה ואם לשלוש בנות, תושבת שוהם. בילדותה הייתה רקדנית ומתעמלת בנבחרת הפועל נס־ציונה וייצגה את ישראל בהתעמלות קרקע והתעמלות אמנותית.
‘ירח-בר’, ספרה השני, מהווה סמל וביטוי לניצחונה על מחלת האנורקסיה בה לקתה בגיל־ההתבגרות. איריס אושפזה במחלקת הפרעות אכילה לילדים בשנת 1990-1991 ולאחר מכן במחלקת הפרעות אכילה למבוגרים בביה“ח תל־השומר בשנים 1999-2000.
‘ירח בר’ הינו מראה לדמותה והשתקפות לתהליכיה הרגשיים לאחר שבחרה בחיים ובאהבה. שיריה של איריס כליף בספר זה עוסקים בחלומות ותשוקות, כמיהות ופחדים, נשיות, אימהות ונסתרות הרוח. ספר שיריה הראשון ‘בשביל קסום נושפת לוליטה’ ראה אור בשנת 2001.
67 עמודים * 67 ₪
“עמק השדים” מאת אפרת מור מילמן
הוצאה עצמית
“מכל הדיבורים על ימית בבית שלנו ברמת גן עם אימא ובבית של סבא וסבתא, הרגשתי שימית זאת מישהי, ממש אישה או ילדה. ‘בימית יקרו לך כל כך הרבה דברים שלא קרו לך ברמת גן’, אימא וסבא הבטיחו לי, אז זה בטח לא רק מקום שגרים בו.”
איילת בת השש עוברת עם אמה מרמת גן לימית. וימית בהחלט לא היתה רק מקום שגרים בו. היא היתה גן עדן. היא היתה עולם ומלואו.
שלוש השנים הראשונות של איילת בעיר כללו מגירות של פחד הנפתחות ונסגרות, חלומות על כתיבה, חיים בצילה של אם חולה במאניה דיפרסיה, אם שלעתים צוחקת ולעתים מבטיחה לקום ולא מקיימת, שביל הפרטי המוביל אל הדודה אהובה, השכנים הבדואים מהאוהל הגדול, הרומן עם אבא של חאמד ועוד דמויות וסודות.
ואז נחתם הסכם קמפ דייוויד, ובחודש אפריל 1982 פונו היישובים היהודים בסיני, ובהם פונתה ונהרסה גם העיר ימית. עיר שהתקיימה פחות משבע שנים ועדיין מעוררת געגוע בקרב תושביה. פינוי היישובים, ובמיוחד פינוי ימית נחשב לאחת מהפרשות הכואבות ומעוררות המחלוקת בהיסטוריה של מדינת ישראל. הימים של איילת הפכו לכאלה שיש בהם רק שקיעות ללא זריחות, ואיילת, העומדת במרכז הסיפור הפכה לילדה עם לב שבור. ב”עמק השדים” היא מספרת על ילדותה בימית, סיפור שהוא סיפורה האישי החודר אל הלב, וגם סיפורה של ימית, שהייתה לה לבית ואיננה עוד.
אפרת מור מילמן היא עורכת דין במקצועה, העוסקת בזכויות עובדים מוחלשים ומייצגת מבקשי מקלט. בת יחידה, אימא לארבעה ילדים, חברת קיבוץ כרמים בנגב הצפוני.
191 עמודים * 78 ₪
“לדגדג פרפרים” מאת גיא חסון
מאנגלית: נועה גורדון
יניב הוצאה לאור
לדגדג פרפרים הוא סיפור של גיבורות, גיבורים, מוות, נבואות, קסם, מכשפות, מפלצות, מתח ואהבת אמת. זהו סיפור על יופי פנימי אמיתי. זהו סיפור שמתחיל ממש כמו כל אגדה המתרחשת בארץ אגדות.
אלא שסיפור זה הופך לאיטו לאפוס הרפתקאות, לפיצוץ של דמיון – שבו לא רק גורלה של ארץ האגדות מוטל על כף המאזניים – אלא גם גורלה של ארץ מספרי הסיפורים: כדור הארץ עצמו.
גיא חסון הוא סופר, מחזאי ותסריטאי ישראלי המפרסם בעברית ובאנגלית. זהו ספרו הרביעי הרואה אור בארץ, לאחר ‘הצד האפל’ ו’מציאות: המשחק’ בהוצאת ביתן, ו’מחשבות נסתרות’ בהוצאת יניב. בארה”ב יצאו לאור ספריו ‘בתקווה לאוטופיה’ ו’מחשבות נסתרות’. סיפוריו הקצרים הופיעו בשש שפות ושניים מהם זכו בפרס גפן בקטגוריית הסיפור הקצר הטוב ביותר של השנה.
בספר זה גיא צולל לראשונה לעולם הפנטזיה והוא מביא איתו את הקסם המופלא שאפף את ספריו הקודמים: דמיון עשיר, עלילה מורכבת, תעלומות וסיפורים מעוררי מחשבה.
גיא חסון כתב וביים הצגות תיאטרון – ׳הילד שהפך לביצה׳ ו׳העדינות נושכת׳. סרטי קולנוע שכתב וביים – ׳לב של אבן׳ ו׳הבלתי ניתנים להשמדה׳ הוקרנו בסינמטק. בזמנו החופשי גיא פתח חנות קומיקס דיגיטלית לעיוורים שנקראת ‘Comics Empower’.
555 עמודים * 39 ש”ח (דיגיטלי)
[…] 5) ספרים חדשים שיצאו השבוע (עברית) […]