קומוניקטים ופרטים על ספרים יש לשלוח לעורכת המדור דנית צמית במייל:  danittzamit@gmail.com


“אחותי” מאת משה סקאל

הוצאת כנרת זמורה

אחותי הוא רומן מענג על משפחה אחת העוברת מהצד הצפוני של תל אביב לצד הדרומי שלה, וקובעת את משכנה בקריית שלום. את הזירה המרכזית בסיפור מאכלסים בני הדור השני: האחות הגדולה המחליפה בני זוג כמו גרביים. האח האמצעי, הכרוך אחר אחותו וקשה להחליט מתי היא נגמרת והוא מתחיל. והאח הצעיר, דמות מוזרה וחידתית.

סיפורי האחים כרוכים זה בזה כפקעת, שאותה טווה משה סקאל ביד קלה ובטוחה, ומשלב בה אנקדוטות מושכות לב מן עברם של האב והאם במצרים.

כוחו של אחותי נובע גם מלשון המספר שלו. סקאל עושה אהבה בלשון. הוא מצייר לנו עולם בשפה פלסטית להפליא, שאפשר כמעט למשש אותה. מערסל אותנו במילים ומוליך אותנו אחריו, כמו החלילן מהמלין, בנגינה מכשפת.

221 עמודים *  72 ₪
אחותי

“מלאכים באים” מאת יצחק בן-נר

הוצאת כנרת זמורה

דוד הלפרין, הדמות המרכזית במלאכים באים הוא איש מחשבים תל-אביבי, חי את חייו, גדושי המותרות, בלי שיהיה מעורב במציאות העכורה סביבו: שלטון חסר אונים, חוקי דת ולאום דרקוניים, אלימות משתוללת, ניכור וחשדנות.

שלוותו מתנפצת בערב אחד, שעה ששלושה אברכים מתנפלים עליו, טופלים עליו האשמות, עושים בו מעשים ומכים אותו מכות רצח. הוא מדחיק את הטראומה, אך זו מסרבת להעלם, ובסופו של דבר מציפה את כל הווייתו. הוא יוצא למסע נקם נגד מעניו, שהוא גם קרב המאסף של ציבור יהודי חילוני, שהפילוסופיה החברתית, שהיא תשתית קיומו, מצויה תחת מתקפה טוטלית.

מלאכים באים ראה אור לראשונה ב”הספריה” ב 1987. בשעתו הוא עורר סערה תקשורתית. הופעתו לוותה במחלוקות קולניות בין מבקרים, שהתפלמסו על האמירות החברתיות והפוליטיות החריפות העולות ממנו, על המיזוג החלוצי של ריאליזם ופנטזיה המאפיין אותו, ועל ה”אנגרית”, השפה הממוזגת, אנגלית-עברית, שבן נר המציא במיוחד למלאכים באים, שעלילתו מתרחשת במאה העשרים ואחת – אז, בשעת לידתו הראשונה, עתיד רחוק ועתה הווה בוער.

463 עמודים *  94 ₪

מלאכים באים

“היסטוריה של המלחמה המודרנית”

עורך: צ’רלס טאונסנד

מאנגלית: ניצן לפידות

הוצאת רסלינג

המלחמה המודרנית היא תוצר של שלוש תמורות: אדמיניסטרטיבית, טכנית ואידיאולוגית. לא ניתן לחשוב על תמורות אלה באופן חד-משמעי כ”קדמה”, אף על פי שנדמה ששלושתן בלתי הפיכות. השלוש גם לא התפתחו באותו הקצב. טכנולוגיה צבאית, למשל, יצרה את הסמלים הבולטים והמחרידים ביותר של המלחמה המודרנית: המקלע, הטיל, הפצצה האטומית.

מטרת ספר זה למקם את התפתחות המלחמה בתקופה המודרנית בתוך מסגרת תרבותית רחבה. אף על פי ששורשי ההתפתחות הזאת נטועים בהיסטוריה הצבאית, הספר איננו עוסק רק בהיסטוריה של המלחמה. עימותים אלימים התרחשו משחר האנושות, אך למלחמה המודרנית ייחוד משלה. ייחוד זה נובע משינוי תקופתי במבנה של מדינות אירופה, אשר התרחש בין המאה ה-16 למאה ה-18 וחולל שינוי בכוח הצבאי של אותן מדינות. ל”מהפכה צבאית” זו היו שתי השלכות גלובליות עיקריות: ראשית, היא הביאה אל סופה את הפגיעוּת של אירופה לפלישה ולכיבוש מן המזרח – את השחרור הזה סימלה מפלת הכובשים העות’מניים בווינה בשנת 1683; שנית, המהפכה הייתה יריית הפתיחה של מערב אירופה במסעה אל עבר ביסוס שליטה גלובלית. חוסר האיזון בין הכוח הצבאי במדינות מודרניות ובמדינות מסורתיות הלך וגדל, עד שבמאה ה-19 רק מדינות מסורתיות אחדות יכלו להחזיק מעמד אל מול השליטה האירופית. תהליכים מורכבים של מודרניזציה כלכלית, חברתית ופוליטית הניע את תופעת “האומה במדים”, ובסופו של דבר, במאה ה-20, את תופעת “המלחמה הטוטלית”.

עורך הספר, צ’רלס טאונסנד, הוא פרופסור בכיר להיסטוריה בינלאומית באוניברסיטת קיל. בין ספריו הרבים נמנים “אלימות פוליטית באירלנד: ממשל והתנגדות משנת 1848”; “מלחמות האזרחים של בריטניה: התקוממות נגד במאה ה-20”; “טרור. מבוא קצר מאוד”.

500 עמודים * 94 ש”ח

charles_townshend_con_front-page-001

“מעגל החיים: בסרטים של אקירה קורוסאווה ותיאו אנגלופולוס” מאת רות נצר

הוצאת רסלינג

בסרטיהם של אקירה קורוסאווה ותיאו אנגלופולוס, מענקי הקולנוע במאה ה-20, משתקף עולם מיתי מרתק שמכיל שפע של ארכיטיפים, סמלים ומיתוסים של מעגל החיים. הניתוח המשווה של היצירות נסמך על הבנת הנפש לפי פסיכולוגית המעמקים של יונג, והוא מתמקד במוטיבים של המסע, החיפוש והשיבה הנצחית. ספר זה (שלישי שכתבה רות נצר על קולנוע בהוצאת רסלינג) מתבונן בשמונה פרקי חלומות של הסרט “חלומות” של קורוסאווה, ובמכלול סרטיו של אנגלופולס.

“חלומות” של קורוסאווה מתאר את מסע האינדיווידואציה מילדות עד זקנה; הוא מתעד את הדילמות השונות של האדם, המפגשים והמאבקים עם הלא-מודע והחוויות המשמעותיות. המוטיבים בחלומות הם: כורח הפרידה מהאם, האבל על הפרידה מהאלים ומהטבע, מאבק בעוצמות כוחות הטבע ובריחה לדמיון; מאבק ברגשות אשמה ובפוסט-טראומה של קרב, מאבק בהצפה של העולם היצירתי וסכנת השיגעון; מפגש עם ההיבריס הטכנולוגי והקרינה האטומית, הסבל של ההרס האקולוגי ושיבה על עבר כפרי פשוט ומפגש מפויס עם המוות.

סרטי המסע של אנגלופולוס עוסקים בחיפוש הנואש להשיב דבר-מה שהיה ואבד והוא בשורש נשמתנו. הרקע האישי לחיפוש הוא אחר האב שנעלם; מדובר גם בחיפוש אחר האישה והאהבה, כמו גם אחר המימוש היצירתי והעצמי האמיתי. באמצעות אודיסאוס ומיתוסים של יוון הקדומה משיב אנגלופולוס את היווני הפגוע ממלחמות המאה ה-20 אל שורש נשמתו במקורותיו ההיסטוריים, המיתיים  והתרבותיים.

רות נצר היא פסיכולוגית קלינית, אנליטיקאית יונגיאנית ומדריכה בכירה; משוררת, אמנית וחוקרת ספרות וקולנוע. פרסמה ששה ספרי עיון, עשרה ספרי שירה וספר אוטוביוגרפי. מלמדת בבתי ספר לפסיכותרפיה יונגיאנית במכללת סמינר הקבוצים ובמכללת אורנים.

280 עמודים * 76 ש”ח

“מגע המוות: על הקרבה עצמית באסלאם המודרני” מאת מאיר חטינה

הוצאת רסלינג

המחקר על התחייה האסלאמית המודרנית מתמקד לרוב בתפיסת הג’האד או במחלוקות בין רדיקלים ליריביהם בסוגיות תיאולוגיות ופוליטיות. אולם המחקר כמעט אינו נותן את הדעת על רעיון מרכזי – עקרון ההקרבה והמוות. החיבורים המעטים שנדרשו לרעיון זה דנו באופן ספציפי בפיגועי התאבדות שהחלו רק בשלהי המאה ה-20 והציתו את דמיונם של רבים במערב, וכתוצאה מכך השרישו בתודעתם את הדימוי של האסלאם כתרבות שוחרת מוות. חוקרים שונים השקיעו מאמץ ניכר בשרטוט פרופיל אישי של המפגעים, בניסיון לחשוף את מניעיהם. מקצתם הדגישו את יצר ההרס העצמי כמניע; אחרים הבליטו את השכר שמבטיח האסלאם למקריבים את עצמם על מזבח אמונותיו, כמו נעורי נצח או הנאה ללא גבול מעלמות גן העדן. אולם התופעה לא נדונה בהקשר היסטורי רחב, על מגוון היבטיה האידיאולוגיים, הפוליטיים, החברתיים והתרבותיים.

ספרו של מאיר חטינה פורש פרספקטיבה רחבת יריעה ביחס למות קדושים בשיח של האסלאם בן-זמננו – הן בסוּנה והן בשיעה. הספר מציע ניתוח עתיר תובנות של רעיון ההקרבה, תוך כדי השוואה למעמדו ביהדות, בנצרות ובתרבויות אחרות. הספר מתמקד בארבעה היבטים מרכזיים של רעיון ההקרבה: חשיבותם של אמונה או אידיאל והנכונות למות למענם, לצד עיגונם בהקשר ההיסטורי והתרבותי שבו הם מתעצבים ונדונים; תפקידן של רשתות חברתיות במתן תמריצים מוסריים ופסיכולוגיים למעשי הקרבה; הפונקציות שממלא המרטיר כמטיף וכפדגוג, כמי שמאתגר את מנגנוני הכוח של האויב וזוקף את קומתם של הנדכאים; ולבסוף, הזיקה בין אתוס, זיכרון היסטורי ופוליטיקה, באופן כזה שמציב את רעיון ההקרבה כמרכיב מפתח במאבק על זהות, ייצוג וכוח.

פרופ’ מאיר חטינה הוא מחשובי החוקרים של ההגות הדתית-פוליטית באסלאם המודרני; כתב וערך שורה של ספרים בתחום; מכהן כראש החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים.

320 עמודים * 78 ש”ח

meir_hatina_con_front-page-001

“מחקר הקבלה בישראל: היסטוריוגרפיה, אידאולוגיה ומאבק על הון תרבותי” מאת מורן גאם הכהן

הוצאת רסלינג

הספר שלפניכם עוקב אחר התפתחותו של חקר הקבלה בארץ, החל מהמחצית הראשונה של המאה ה-20, אשר בה נוסד וגובש בידי אחד ההוגים רבי ההשפעה של המאה ה-20, גרשֹם שלום, יחד עם תלמידיו באוניברסיטה העברית, דרך עליית מבקריהם – בראשם משה אידל ויהודה ליבס, בשלהי שנות ה-80 – ועד השנים האחרונות שבהן החלו לפעול תלמידיהם וחוקרים נוספים בני אותו דור.

עניינו של הספר הוא בחינת המגמות והמניעים שעיצבו את מחקרם של חוקרי הקבלה לאורך השנים, המאבקים והפולמוסים שפרצו ביניהם והשפעתם על חקר הקבלה מראשיתו ועד ימינו; כל זאת באמצעות ניתוחן של שלוש הסוגיות המרכזיות בתחום: ‘”הזוהר”, “קבלת אבולעפיה” ו”קבלת האר”י”.

ד”ר מורן גאם הכהן היא מרצה בחוג למקרא ותרבות ישראל במכללת סמינר הקיבוצים.

310 עמודים * 76 ש”ח

moran_gam_hacohen_con_front-page-001 

“מורה עובדת קבלן” מאת מיטל נסים

הוצאת פרדס

הבטחה

אִם תִּהְיִי יַלְדָּה טוֹבָה

עוֹד וָעוֹד וָעוֹד

וְתַעֲשִׂי כְּאִלּוּ אַתְּ אוֹהֶבֶת סְטִירוֹת

הַזְּמַן יַעֲבֹר

וְאָז יַעֲבִירוּ אוֹתָךְ לְמִשְׂרַד הַחִנּוּךְ

וְהַשָּׂכָר יַעֲלֶה יָפֶה

מיטל נסים היא ילידת חיפה (1983) משוררת, עורכת, מורה לספרות ודוקטורנטית בחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב. ספרה הראשון – פרובינציאלית – ראה אור בהוצאת פרדס (2012). “מורה עובדת קבלן” הוא ספרה השני.

43 עמודים * 49 ש”ח

meital_nissim_cover new

“גם החתול שִׁיר־בּוּטִים” מאת ערן צלגוב

הוצאת פרדס

ללא צל של ספק

אֶפְשָׁר לִקְרֹא לְזֶה אַהֲבָה.

אֶפְשָׁר גַּם לָשִׂים לֵב

למַַּ בּטָ הַנּמְִ שָׁךְ אֶל הַיּרֵָחַ,

לְקַעֲרַת הָאֹכֶל הָרֵיקָה,

לַזָּנָב הַשָּׁמוּט,

לָהּ, שֶׁיְּשֵׁנָה בְּלִי לִדְאֹג,

צָמוּד עַד בְּלִי־הַפְרֵד.

אַהֲבָה, לְלֹא צֵל שֶׁל סָפֵק.

ערן צלגוב הוא משורר, מתרגם, עורך ומייסד הוצאת “רָעָב”. בצל חורש חלב לדילן תומס בתרגומו ראה אור בהוצאת שוקן (2015). קובץ שיריו הראשון, בחירות, בהוצאת פרדס, זכה בפרס שרת התרבות למשוררים בתחילת דרכם (2015). זהו ספרו השני.

111 עמודים * 49 ש”ח

Tzelgov_cover

“מר עכבר” מאת גדעון הרן

הוצאת פרדס

כולנו קראנו על מר עכבר, אבל איננו יודעים עליו דבר: למה עזב את ביתו שבקומה החמישית; לאן הלך; ועוד פחות מכך אנו יודעים על חייו, משפחתו ועולמו הפנימי. הדמות השולית בספרה של לאה גולדברג מהווה נקודת מוצא לאחד הטקסטים הנועזים, הפראיים והיפים ביותר שתקראו. ההתוודעות אל מר עכבר היא גם התוודעות אל עולם כתיבה יוצא דופן שמעמיד בפנינו גדעון הרן, איש שהתגלגל אל עולם המילים כמעט־במקרה ונשאר לגמרי־לא־במקרה. הרן מציב זו ליד זו, זו כנגד זו, שתי נובלות מופלאות — מר עכבר ואליזבטה — שתי דמויות ייחודיות למרחב הספרותי הכתובות באופן שאינו חדל להפתיע. מר עכבר יוצא ללוטציה בעקבות תחרות מוסיקלית שהוא מתעתד לנגן בה; אליזבטה, העובדת בדלפק הבשר בסופר, חולמת על ערבות סיביר וקידוחי הקרח שהותירה מאחור ומרשה לעצמה, אולי, להתאהב. גדעון הרן, באופן כתיבתו, מנייד אותנו בעוצמה בין כאב לצחוק פרוע, בין גיחוך להזדהות, ובעיקר — נותן לנו לשהות רגעים ארוכים בתוך הראש הווירטואוזי שלו, שלא חדל להמציא לנו פטנטים.

גדעון הרן, יליד ירושלים ליד שכונת שערי חסד, הורה לשלושה ילדים, יתום, צלם סדרתי, מתרגל באך בפסנתר, אוהב את המדבר ואת הציפורן הנקוד, יזם, בטלן, עובד על הנובלה מר למפל, חי בעולם של צלילים ואוהב להביט בחלון של מכונת הכביסה.

179 עמודים * 59 ש”ח

978-1-61838-728-8_Gideon_Haran

“לראות לויתן” מאת רון דהן

הוצאת פרדס

“אף אחד לא אמר לךְ לךָ ובכל זאת אתה הולך. ביירון מתרחקת, המגדלור עומד אדיש נוכח הנטישה שלך. לךְ לךָ, מנקודה אקראית אחת לשנייה, מחוף לחוף, מחול לחול, מגוף ראשון לגוף שני. זה הכול מים, שבירה של גל, קצף. אתה צריך לראות את הלויתן, אחרת תיעלם. אתה לא רוצה בכך. לךְ לךָ, יהונתן, אתה שומע?”

סמוך לגיל ארבעים, בתום נישואים מייאשים, מתוך תחושת עקרות, מחליט יוני לנטוש את העולם שהכיר ולצאת למסע כדי לחזות בענק הימי שממנו הוקסם בילדותו. מסעו לוקח אותו לאוסטרליה, היבשת הרחוקה, שם הוא פוגש בגלריה ססגונית של טיפוסים: זוג שחקנים גרמנים, פרח כמורה אפריקאי וסוחר סמים ישראלי; נוודים, צליינים ומנודים. איש-איש והלויתן שהוא מבקש לראות.

לראות לויתן היא יצירה קצבית, דינמית ורבת רבדים. יש בה מן המוכר ומן המוזר; בהירות עזה לצד עלטה; ריאליזם ציני לצד סיפור חניכה רומנטי; דרמה פיוטית לצד משל סוריאליסטי שנמשליו חבויים. וכך, הלויתן המתגלה בה הוא חיה, אך גם זיכרון נסתר; משאלה לא מודעת; חוויה רוחנית; צהלת אושר וזעקת אימה; הכול ושום דבר.

רון דהן הוא משורר וסופר שהוציא עד כה שלושה ספרי שירה (הגעגוע של קין, נעורים, ועקרונות הגן) רומן (בוא כמו שאתה) וקובץ סיפורים קצרים (נדידת הדיונות באפריקה). ספריו זכו לשבחי הביקורת ולקהל קוראים אדוק. חלק משיריו תורגמו לאנגלית ופורסמו בכתבי עת, וספר שיריו נעורים הפך לאלבום מצליח ולהופעת קאלט. רון הוא יליד 1979, גדל בהרצליה, נדד בעולם למשך עשור וייסד את אתר אינדיבוק לספרות. טבעוני אקטיביסט ואיש ספרות. כיום מתגורר בהרצליה עם אשתו ושני ילדיו.

109 עמודים * 59 ש”ח

978-1-61838-741-7_Ron_Dahan

“זה לא מקום לילדות” מאת הדר גת

הוצאת מטר

התעללות מינית של אב בבתו מגיעה לקִצה כאשר ענבל בת החמש-עשרה יורה באביה למוות. אלא שמעשה הרצח אינו מלווה בתחושות של שחרור או הקלה. חסרת ישע היא מוצאת את עצמה במרחבים של בדידות, ושוב אין לה על מי לסמוך. במהלך שלושים ימי האבל עורכת ענבל חשבון נפש ומתמודדת עם אשמה, פחד וחוסר אונים לצד תחושה מדומה של שחרור. בין רצונה להסגיר את עצמה למשטרה לבין המחשבה המפתה לנצור את סודה ולהינצל מעונש עומדות שתי דמויות משמעותיות בחייה. אין אלה אמהּ או אחיה, אלא דווקא חברתה הטובה, ילדה כבת גילה, ודייר חדש בבניין שעל פי השמועות ניתן להבין כי הוא רוצח נמלט.

בימים שבהם פורמות נשים את קשר השתיקה ומעידות על מעשי אונס והטרדה מינית – משמיעה הדר גת את קולן השברירי והחרד של ילדות פגועות מינית.

זה לא מקום לילדות הוא רומן חניכה סוחף שבו הילדוּת אינה אלא מרחב אפל רווי סודות ושקרים. בספרה הראשון מגוללת הדר גת ביד בוטחת, בעדינות ובאיפוק את סיפורה טורד השלווה של ילדה שלא היתה לה ילדות. ילדה שהחליפה את אימת גילוי העריות באימת החשודה ברצח.

הדר גת, בת 29, כותבת טורי דעה לאתר און לייף (Onlife) – אתר תוכן ואקטואליה לנשים מקבוצת הארץ. גרה בתל אביב-יפו.

188 עמודים * 58 ש”ח

 Hadar_A4 (1)

“גשם” מאת מילה קידר

הוצאת פרדס

בדצמבר 2010, גשם יוצא-דופן יורד על הארץ במשך שלושה ימים ושלושה לילות, ואז פוסק, ובַצוֹרֶת משונה, דיסטוֹפּית משתלטת על ישראל. יאיר קוגן – מְתכנת צעיר שנולד בסנט פטרסבורג, גדל בבת ים וגר בתל אביב – מפוטר מעבודתו, בְּהתפוצצות של בועת ההיי-טק המקומית. בעוד האבטלה גואה, והבצורת פולשת לתחומי חיים נוספים, יאיר מנסה למצוא את מקומו בתרגום לעברית של אגדה שכתב המשורר א”ס פוּשקין.

בווריאציה עדכנית על רומן החניכה, מבקש “גשם” לספר את סיפורם של בני העלייה הרוסית של שנות ה-90. ברגישוּת הנענית למתח בין העברית לרוסית, ולאופנים בהם הן יכולות להדהד זו בזו, משתקפת הדרמה הנפשית של יאיר במלאכת התרגום שלו; בקשר עם אמו, החיה לבדה, בקשר עם ענבר, מלצרית ואמנית בעלת נפש סוערת, וברסיסי זיכרונות מאביו, המתגורר בחו”ל; וכל זאת נוכח סאטירה שופעת רמזים על התנהלות המדינה בעִתות משבר, המרקיעה לפרקים אל מחוזות האבסורד.

תחת תנאי האקלים הקיצוני, כשהשמיים ריקים ממִשקעים, מתגלה שוב ושוב “המקום הריק” המתקיים בתודעתו של יאיר: של מי הם הצללים שהוא מדמיין בכל מקום? והאם יכול “הברבור הפוּשקיני המפואר” להפוך, במעשה פלא של אמנות, ל”להקת שחפים יפוֹאית צנועה”?

מילה קידר, פסיכולוגית ומתכנתת, נולדה בקייב (1985), גדלה בחיפה ומתגוררת בתל אביב. שייכת לקבוצת הכותבים של דור 1.5 – קבוצת צעירים ישראלים דוברי רוסית השואפת להנכיח את העלייה הרוסית של שנות ה90 בשיח הישראלי.

מילה קידר התחילה לכתוב את “גשם” לפני 5 שנים כספר דיסטופי על מדינת ישראל שמתמודדת עם בצורת קשה, על-טבעית, ועל יאיר קוגן, מתכנת תל אביבי שגם בחייו שוררת בצורת. היא לא תכננה לכתוב על העליה מברה”מ, אירוע רחוק ולכאורה חסר חשיבות מעברה, אבל הסיפור התגלגל אחרת. כמו שיאיר קוגן חייב לתרגם לעברית את האגדה של פושקין שאהב בילדותו, הסתבר שמילה חייבת לכתוב על העליה, על מפגש התרבויות, ועל מובניו השונים של תרגום. כך נשזרו זה בזה בצורת וזכרונות על שלג, שמיים ריקים ממשקעים וההעדר בחייו של יאיר ובמשפחתו, סאטירה פוליטית ואגדה.

245 עמודים * 69 ש”ח

גשם

“שירת הבתים” מאת רלי דיבנר

הוצאת עקד

שירת הבתים

עָמְדָה לָנוּ בְּלֵילוֹת חֲשׂוּפִים

שִׁירַת הַבָּתִּים

זְמַנִּים אֲחֵרִים

וְנוֹפִים רְחוֹקִים

לִטְּפוּ אֶת שֶׁנּוֹתַר בֵּינֵינוּ

רלי דיבנר (וולפסון) – ילידת תל אביב, 1952, גדלה בחיפה. ב-1975, לאחר נישואיה, עברה להתגורר בארה”ב (בוסטון), שם היא חיה כ-40 שנה. בוגרת החוגים לספרות כללית ופילוסופיה באוניברסיטת חיפה. בעלת תוארי M.A  בספרות אנגלית ובתקשורת מינהלית. “שירת הבתים” הוא ספר שיריה השני. ספר שיריה הראשון “מחוף אל חוף” ראה אור ב-2012, גם הוא בהוצאת ‘עקד’.

164 עמודים * 80 ש”ח

עטיפה ג שירת הבתים