מידע על ספרים חדשים אפשר לשלוח למייל הבא תחת הכותרת “ספרים חדשים” ושם ההוצאה: korebasfarim@gmail.com
עם עובד
הארץ שמעבר להרים
מאת ניר ברעם
181 עמ’ * 59 ש”ח
בשנים 2014 – 2015 יצא הסופר ניר ברעם למסע של יותר משנה בגדה המערבית ובמזרח ירושלים כדי ללמוד איך באמת חיים אנשים במקומות הללו, שבעיני רוב הישראלים הם עכשיו מחוז מעורפל לגמרי, שמשורטט רק בדמיון.
ברעם פוגש במסעו דמויות רבות ומגוונות במקומות שלפעמים קשה להאמין בקיומם: בין השאר הוא פוגש פלסטינים אזרחי ישראל שכלואים מאחורי חומת ההפרדה בירושלים וחיים בשכונותיהם כמו במערב הפרוע, סטודנטיות צעירות שהתאהבו במאחז שמעטים יודעים על קיומו, אסירי חמא”ס שהקימו אולפן לעברית וצעירי ישיבות ההסדר החשים שאלה רגעי האופוריה של חייהם. הוא נתקל בשני נערים פלסטינים כפותים לצד כביש שומם, לאחר שהסתערו על חיילים וסכינים בידיהם, ובהדרגה מגלה סיפור אחר לגמרי.
בזמן המסע מתרחשים אירועים רבים: מהומות בהר הבית, רצח שלושה נערים יהודים, רצח נער ערבי בירושלים, מלחמה בעזה, הבחירות בישראל, ולבסוף גל חדש של אלימות ועוד. על רקע האירועים האלה, המטלטלים בין רגעים של נדיבות ותקווה לרגעי ייאוש ושרירותיות לב, רעם משרטט ביושר תמונה פנורמית מרתקת ומפתיעה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני בעת הזאת. הוא גם אינו מהסס לשלוח מבט אל העתיד, אל אפשרויות החיים שלנו בארץ הזאת.
דבר לא מובן מאליו במסע הזה. ברעם עצמו מגלה שלא תמיד דעותיו מתיישבות עם המציאות הנגלית לעיניו, ושמדי פעם “בארץ שמעבר להרים” עליך לפקפק במראה עיניך.
“ברעם מבקש לפורר את חומת ההכחשה שלנו בכוח הספרותי הרב שהתברך בו.” (א.ב יהושע).
בוקסילה
דוניא
מאת עודה בשאראת
הספר הדיגיטלי הראשון בערבית בבוקסילה
عندما ظهر لها نفس البرج في الجريدة، للأحد الثالث على التوالي، حاملا نفس التنبؤات، راودها هاجس مضنى أنها أصبحت هدفًا للقدر. وهكذا وقبل وصول الأحد الرابع اختفت دُنيا.
هكذا تبدأ رواية “دنيا”، ويتبين أنه من بين الذين تم التحقيق معهم كان منجم اتُّهم بأنه يعالج الأنفس المعذبة بالتلامس الجسدي. ومن أتون حالته الغارقة بالعار في غرفة التحقيق البائسة، يعود الى الستينات، الى والده حامد وصديقه عادل، الوافدين على مركز البلاد للعمل. فيرتبط الأول بشابة عربية والآخر بشابة يهودية.
وتتوالى الأحداث فنواجه مجموعة شابة سَحَرها معلمٌ مطرود من سلك التعليم، فينخرطون في التخطيط لأعمال مغامرة، وذلك بعد ان هتف بهم ذلك المعلم المحلق: “اليس لديكم ارواح تقدمونها؟”. وفي هذا الاتون تولد دُنيا لتكون حياتها ساحة صراع لوالد يعيش في الخيال ولأم ثابتة أقدامها على الارض، ومن حيث لا تدري تقع عليها كالصاعقة قصة جدتها المعيبة في ايام بعيدة مضت.
ولا تنتهي الأحداث المجلجلة. فبعد دنيا تختفي ليلى رضوان، خريجة جامعية. ويرتفع السؤال المحيّر: لماذا تهرب النساء من زتونيا؟ وفي هذه الأثناء تكون البلدة قد غاصت في السحر والخزعبلات، فيأتي سالم درويش ليبشر بحركة العقل. فهل فات الأوان على عودة دنيا وعودة العقل؟
“دنيا” هي الرواية الثانية للكاتب عودة بشارات، وهي تأتي بعد النجاح الذي حققته روايته الأولى “ساحات زتونيا”. “دنيا”، وبأسلوب درامي ومتشح بالسخرية، تعرض قصة مجتمع ينهض من بين الركام ليجمع شظاياه ويواصل الطريق. تصدر الرواية بدعم من مجلس البايس للثقافة والفنون.
כאשר הופיע המזל שלה במדור ההורוסקופ של העיתון המקומי, נושא אותן נבואות בפעם השלישית ברציפות, דאגות מדאגות שונות ניקרו בלבה, שמא הגורל הציב אותה למטרה על כוונתו. לפני הגעתו של יום הראשון הרביעי, דוניא, צעירה בת עשרים וחמש, נעלמה מעיירתה, זתוניא.
מבין אלה שנחקרו בעניין היעלמותה היה נעים, מגיד עתידות שהשמועות סיפרו שהיה מטפל בנשים באמצעות מגע גופני. ומחשכת חדר המעצר העלוב, שב נעים לשנות החמישים. לאביו שנעקר, עם חברו, מכפרם ועברו עם משפחותיהם לזתוניא הסמוכה. השניים נדדו למרכז הארץ בחיפושים אחרי עבודה בפרדסים ובבניין. הראשון מתחתן עם נוהילה, הערבייה מרמלה, והשני מתחתן עם אריאלה, היהודייה מיפו.
אירוע רודף אירוע, כשקבוצת צעירים, ביניהם נעים, הוקסמה מדברי מורה מפוטר, שקרא באזניהם: “האם אין לכם חיים בשביל להקריב אותם?”
בהמשך, הם מתכננים פעולות הרפתקניות. וכשנעצרו, חוקר צעיר אחד, שקרא את הפרוטוקולים של משפט אייכמן, מכין להם תיקים כבדים, שרק חבל תלייה יתאים להן כעונש.
והאירועים ממשיכים להתגלגל. עיתון “אלשורוק”, מפרסם מאמרים מתורגמים, פרי עטו של חבר יהודי בכיר במפלגה הסוציאליסטית. ומצדו צעיר יהודי שאפתן שעובד בשב”כ, מגלה פסקאות חשודות השזורות בתוככי המאמרים. פסקאות אלו מדירות שינה מעיניו ובפני הממונים עליו מביע חשש שמא הפסקאות הינן בכלל קריאה לחברי התאים הרדומים להתעורר. והשטח מתחיל לבעור.
המורה המפוטר, עובר ממקצוע למקצוע, גם בעל מכולת וגם קבלן בניין, וגם כתוצאה מעסקת בחירות שנרקחה בין החמולות מתמנה ליועץ לענייני גינון במועצה המקומית. ומשם אחרי שרב עם ראש המועצה, עובר למשרת בטלנות באיזה משרד ממשלתי.
ובאמצע החיים הסוערים האלה נולדה בתו של המורה המפוטר. הוא בוחר לה את השם “דוניא,” (יקום בערבית), אחרי שספר את כל מעלות יקום, ובלי להתכוון פסח על המגרעות שלו. חייה של דוניא נהפכים לזירת התגוששות בין אביה המרחף באשליות וכישוף, לבין אימה עם הרגלים יציבות על הקרקע. ומהלא נודע מופיע, כרעם ביום בהיר, סיפור סבתה המביש בימי ניעורה המרוחקים.
וכאשר חוזרים ליום בו נעלמה דוניא, נגלית בפנינו השתלשלות אירועים מטלטלת: סיפור הסבתא על אהבת חייה בימים הראשונים של הנכבה/ הקמת המדינה. בינתיים האבא נודד להנחיל את השירה בלבבות, עם הסיסמה: “עם שאוהב שירה ראוי לחיות”, ופגישה מטלטלת שדוניא מקיימת עם מגיד העתידות, נעים. נעים שחייו הרבגוניים התחילו בדרך מהפכנית ומסתיימים בכישופים.
אחרי דוניא גם ליילה רדואן, בוגרת חשבונאות באוניברסיטה, נעלמת. והשאלה המדאיגה עולה בכל הכוח: למה הנשים בורחות מזתוניא? והעיירה שוקעת בכישופים ובאגדות. וסאלם דרוויש, צעיר מבטיח, בא עם בשורת השכל (הרציו). האם יצליח סאלם להשיב את ההיגיון לראשים ואולי גם את דוניא ולילא?
דוניא סיפור על חברה שמאחה את שבריה וממשיכה בדרך רצופה מהמורות ותקוות.
– See more at: http://www.booxilla.com/index.php?id=bookinfo&fname=donia.epub#sthash.c75gMuVv.dpuf
כנרת זמורה-ביתן
הכי בעולם
מאת ליסה גרדנר
מאנגלית: רוני בק
בהתחלה זה נראה כמו מקרה קלאסי של הגנה עצמית. הבעל האלים של השוטרת טסה ליאוני שוב עבר את הגבול, והפעם היא ירתה בו. אבל טסה ליאוני לא מדברת. לא על בעלה המת, לא על פניה החבולות, לא על בתה בת השש שנעלמה.
כשהבלשית די־די וארן נכנסת לתמונה, הדברים מתחילים להסתבך. היא תאלץ לנהל מירוץ נגד השעון כדי לחשוף סודות משפחתיים, לפענח רצח ולמצוא ילדה נעדרת.
מותחן על משפחה, אלימות וסודות ועל מי שאנחנו אוהבים הכי בעולם.
תריסר מספריה של ליסה גרדנר הם רבי מכר של הניו יורק טיימס, ארבעה מהם עובדו למסך. ספריה תורגמו ל -16 שפות, נמכרו ביותר מ-22 מיליון עותקים וראו אור ביותר ב-30 מדינות. גרדנר מפרסמת בכל שנה שני ספרים: האחד רומן מתח בשמה (ליסה גרדנר – ככל הנראה) והשני רומן רומנטי תחת השם אליסיה סקוט – שני הספרים מגיעים לראש רשימות רבי המכר.
היא הבעלים של קבוצה בליגת נהיגת השטח. האגדה מספרת כי קנתה אותה כדי לפצוח ברומן עם בעלה שהוא נהג מרוצי שטח (כמות הספרים שהיא מוכרת יכולה אולי לאשש את אגדה הזו).
383 עמ’ 74 ₪
מחברות לספרות
מזרן האבן
מאת מרגרט אטווד
תשע מעשיות שחושפות את הצדדים הגרוטסקיים אך המענגים־ברשעותם של המין האנושי.
מאנגלית: יעל אכמון
מזרן האבן – אוסף מותח, מצחיק ומעורר מחשבה – מאשש את מעמדה של מרגרט אטווד כבוראת המילים הגדולה ביותר שלנו וכמתעדת נוקבת של דחפינו האפלים ביותר.
ב”אלפינלנד”, הראשון מבין שלוש מעשיות מקושרות, אנו פוגשים סופרת פנטזיה אשר קולו של בעלה המנוח מנחה אותה בערב חורף סוער. ב”לוסוס נאטוריי”, אישה צעירה אשר עוברת שינוי־צורה מפלצתי בשל פגם גנטי, נחשדת בטעות לערפדה. ובסיפור שעל שמו נקרא האוסף, אישה שהרגה ארבעה בעלים מגלה הזדמנות לנקום בגבר הראשון שעשה לה עוול.
255 עמ’ 69 ₪
קיפוד ובקוסילה
עלייתו השמיימה של אורי זוהר
מאת יגאל סרנה
שבע שנים אחרי עלייתו השמימה או מה שמכונה: חזרתו בתשובה של אורי זוהר, אותו אירוע מטלטל שבו נעלם אחד מעמודי התווך של הצבריות, וצץ לפתע באוהלי תורה, יצא יגאל סרנה, כתב עיתון “חדשות” אז, למסע מקיף בעקבות חיי זוהר, מילדתו ועד העלמותו. בעת ההיא היו עדיין הוריו, הז’אדקים, חיים בדירתם ברחוב שלום עליכם ליד הים, עמד הצריף של אביגדור בחוף שרתון הישן והתקימו עוד רבים מגיבורי הדרמה שראשיתה ילדי הים של תל אביב שטרם המדינה וסופה שנת 1977. זו השנה המכוננת שבה עבר זוהר סופית למחנה “האויב” ובה הפך מנחם בגין לראש הממשלה והחל התהליך המעבר מהישראלים-צברים חזרה אל היהודים.
בסיפור הזה שנכתב ב1984 ונותר רענן כנבואה עד היום, עובר סרנה בין התומרקינים והקיננים, אשר, אביו של זוהר ואביגדור אבי חיי החוף שלו, קולנוענים שהשקיפו עליו וחברים אחרים ובונה את דמות הצבר האולטימטיבי על גסותו ויופיו, תשוקותיו וכיסופיו.
סיפור על כישרון גדול, תהום וגאולה אישית.
“אולי אנחנו, כולנו, חיים בחלום מטורף של זוהר. מין חור בלבנה 2.”
– See more at: http://www.booxilla.com/index.php?id=bookinfo&fname=urizohar.epub#sthash.iTQY65wX.dpuf
פרדס
זמן ביניים
(קובץ סיפורים)
מאת מאיה דנק
(134 עמודים, 59 ₪)
בעל מכולת ניצול שואה שיוצא למסע באפריקה; שען שיוצא מאיפוס; מלכה שאהבת חייה מחבלת במאבקה נגד הזיקנה; מהמר כפייתי שעוקץ את בני משפחתו; קשיש עיוור שמחליט יום אחד להפסיק לחיות; גדעון השופט, בייברס הסולטאן הממלוכי וגם כמה חתולים – דמויות אלה ורבות אחרות מאכלסות את קובץ הסיפורים המקורי והמגוון של מאיה דנק.
מאופיינים בשפה עשירה המדלגת בין גבוה לנמוך, הסיפורים ב”זמן ביניים” מחברים בין הביוגרפיה הפרטית של הכותבת לבין מטענה התרבותי. הליהטוט בין הפילוסופי לבין היומיומי מניב סיפורים רבי דמיון ושכבות על טבע האדם והתרבות האנושית.
הקובץ מזנק מהכאן והעכשיו אל ההיסטורי, האישי והקולקטיבי, וממריא עד לעל-זמני ולכלל אנושי, ובכך משלב בין הריאליסטי לפנטסטי ליצירת קליידוסקופ עשיר של התבוננויות ותובנות.
בספר 11 סיפורים והוא מחולק לשלושה שערים. שמו של כל שער מורכב ממיקום הסיפורים, הן בציר הזמן והן בציר המקום.
השער שם וכאן | בין הזמנים
כולל שלושה סיפורים, במרכזם ניצולי שואה הבוחנים באופנים שונים את הקשר בין מה שקרה להם “שם” לבין חייהם “כאן”.
השער כאן | זמן מחצית החיים
כולל ארבעה סיפורים שיש בהם נוכחות אוטוביוגרפית חזקה. כולם מתרחשים בכאן ובעכשיו: במשפחה, בכסף, בבגידה, בפחדים ובהתמודדות עם מותם של אהובים. כולם מוצגים מתוך נקודת המבט של אישה בסוף שנות השלושים לחייה, ושלושה מהם כתובים בגוף ראשון.
השער שם | מחוץ לזמן
כולל ארבעה סיפורים העוסקים, במידה כזו או אחרת, באגדי ובפנטסטי, ומטפלים בנושאים בעלי אופי אוניברסלי: התאווה לכוח והיכולת להסוות אותה, ההזדקנות, הקשר בין גוף לנפש והכמיהה האנושית לשליטה בגורל.
מאיה דנק בעלת תואר שלישי בפסיכו-בלשנות, מרצה במכללת לוינסקי ובסמינר הקיבוצים וחוקרת במכון מחקר פרטי. ילידת בת-ים 1976. מתגוררת בהרצליה. נשואה ואם לבת. זהו ספרה הראשון למבוגרים.
כנרית
ללה מרי
ספר שירה
מאת מרים בניון גולן
הספר זיכה את המשוררת בפרס שרת התרבות לשנת תשע”ה, וכך כתבו חברי ועדת הפרס:
“בספר שיריה מיטיבה מרים בניון גולן לתאר בשפה לירית, פשוטה ונוגעת ללב את עלילות משפחתה על שלוש דורותיה … היא מתארת את העימות התרבותי הבין דורי הסובב אותה באהבה, בחמלה ובקבלת הדין, בשפה שירית קולחת ובדימויים חמים ורגישים. ראויה לציון הקרבה הגדולה שקיימת בין השירים בספר, היוצרת חוויה של קריאת פואמה הבנויה מפסיפס שירי נוגע ללב על אהבה, כאב, מחלה ומוות, ועל מורכבות ההתחברות להוויי הירושלמי ולתרבות הישראלית על כל גווניה, בעיותיה ומחלוקותיה”.
(ד”ר דיתי רונן (יו”ר), פרופ’ יוחאי אופנהיימר, בנימין שבילי)
מרים (גולן) בניון, ילידת ירושלים תשל”ו. למדה באוניברסיטה העברית ובבית הספר לקולנוע ‘מעלה’. זכתה בפרס הרי הרשון ובפרס רחל נגב. פרסמה שירים בכתבי העת ‘חדרים’, ‘כרמל’ ו’משיב הרוח’. עבדה ככותבת, כעורכת וכמפיקה במסגרות שונות. חלק משיריה הולחנו ובוצעו על ידי אמנים ישראלים בולטים. נשואה לעמיר ואמא של ישראל ונעמי.
לרשותכם אתר הספר lalamary.co.il.www
פרדס, המרכז היהודי ערבי, אוניברסיטת חיפה
אזרחות על תנאי: על אזרחות, שוויון וחקיקה פוגענית
בעריכת שרה אוסצקי-לזר ויוסף ג’בארין
בשנים האחרונות אנו עדים לגל של הצעות חוק ושל חוקים שכבר אושרו על ידי הכנסת, הפוגעים בזכויות יסוד העומדות בבסיס הדמוקרטיה: חופש הביטוי והמחאה והשוויון לפני החוק. חלק מן החקיקה מופנה גם נגד עצמאותה של מערכת המשפט ונגד חופש הפעולה של ארגוני החברה האזרחית, ומסכן את הפרדת הרשויות הנהוגה בדמוקרטיה. למגמה זו יש השלכות פוליטיות, חברתיות וכלכליות על כלל אזרחי המדינה, אך היא פוגעת במיוחד בציבור האזרחים הערבים־הפלסטינים בישראל ומשפיעה על יחסו למדינה ועל קשריו עם הציבור היהודי. במקביל למתרחש בכנסת שוטף את הספֶרה הציבורית גל עכור של שנאה וגזענות, המערער אף הוא את היבטיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל ומסכן את יסודותיה המשטריים.
מסוף שנת 2012 ולאורך 2013 פעלה במכון ון ליר בירושלים קבוצת דיון ומחקר בין־תחומית, בשיתוף עם המרכז היהודי־ערבי באוניברסיטת חיפה ועם “דיראסאת”, מרכז ערבי למשפט ומדיניות. הקבוצה שמה לה למטרה לבחון תהליכים אלה ולנתחם מבחינה משפטית, חברתית, חינוכית ותרבותית, תוך השוואה למקרי חקר דומים בעולם. חברי הקבוצה בדקו לעומק היבטים מגוונים של הנושא על פי תחומי התמחותם. במסגרת פעילות הקבוצה נערכו כנסים ואירועים ציבוריים ברחבי הארץ, ועתה מקובצים מחקרי חבריה בספר המונח לפניכם.
עורכי הספר ומנחי הקבוצה:
ד”ר שרה אוסצקי־לזר, מכון ון ליר בירושלים.
ד״ר יוסף ג’בארין, משפטן ומרצה בכיר, המכללה האקדמית תל חי ואוניברסיטת חיפה, מכהן כחבר כנסת מטעם הרשימה המשותפת בכנסת ה־20.
[…] ספרים חדשים שיצאו השבוע […]