1) מהו הספר האהוב עליך?

אני מעיף מבט על ספרייתי ומתאהב מחדש בשניים מן הספרים הניצבים שם. “הומו פאבר” של מאכס פריש ו”מסתורין” של קנוט המסון. ספרים שגילתי בנעוריי, מעין אהבות ראשונות ספרותיות.

2) מהו ספר הילדים האהוב עליך?

 מבין האפשרויות הרבות אני מחלץ מנבכי הילדות את “זקני בית הספר בוילבי“(או “אלופי” וילבי“, בתרגום החדש) של ריד ביינס טלבוט, ו”פשתוני” של ארנסט קלאס. שני ספרים שיש בהם חריפות, שובבות וחוכמה. מי שקרא, מן הסתם יהנהן בהסכמה. מי שלא- ממליץ לו לעשות זאת, עדיין לא מאוחר.

246296

3) מה הספר האחרון שקראת?

איוב” של יוזף רוט. כמו שלום עליכם, ב”מוטיל בן פייסי החזן“, רוט מביא את גיבוריו מן העיירה במזרח אירופה לאמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.  הוא מתאר מעין איוב מודרני באמריקה של תחילת המאה הקודמת ומצליח לחצוב את סיפורו עד למעמקי הגורל היהודי.

4) איזה ספר גרם לך לתהות ‘על מה המהומה’?

 הספר שנגנז לאחרונה במצוות בית המשפט בשל חדירה לפרטיות חברתו לשעבר של הסופר.

5) איזה ספר לא זכה למספיק הערכה לדעתך?

החיים והגורל” של הסופר היהודי רוסי ואסילי גרוסמן. מעין “מלחמה ושלום” של מלחמת העולם השנייה המתרחש בברית המועצות של סטאלין. הספר הוברח למערב ופורסם שם,  משום ששנים רבות אסור היה להוציאו בברית המועצות. ההערכה אליו הייתה עצומה. הפילוסוף היהודי צרפתי עמנואל לוינס ראה אותו כפסגה של יצירה ספרותית. נדמה לי שבארץ רק מעט מכירים אותו, אף כי תורגם לעברית.

cd114381a2bc56ed718bbe51fe77e3b5

6) מיהו הסופר האהוב עליך?

החמישייה שלי היא:  דשיאל האמט, סופר המתח האמריקאי, גונאאיצ’ירו טניזקי היפני, רוברט לואיס סטיבנסון הבריטי, הינרייך פון קלייסט הגרמני וקארל צ’אפק הצ’כי.  נבחרת חלומות של ממש.

7) ספר שנתן לך השראה?

ההבטחה” פרידריך דירנמאט. יצירה בלשית פילוסופית. ספר אפל, אך אנושי מאוד, שאני מקווה שמשהו ממנו הצלחתי להטמיע בספריי.

8) ספר עיון מומלץ? 

מעבר למידה הטובה” של אלסדייר מקינטטאייר, פילוסוף אמריקאי ממוצא סקוטי. ניתוח מזהיר של האנדרלמוסיה המוסרית שאנו, לפחות לדעתו של מקינטאייר, מצויים בה כיום ונמשיך לדשדש בה, אלא אם נחזור למשנתו של אריסטו ונתאים אותה למציאות של ימינו.

213097

***

חיים לפיד, יליד 1948,  סופר, יועץ ארגוני, ומלמד קולנוע וכתיבה ספרותית. לאחרונה יצא לאור ספרו השמיני – “כיכר מילאנו” (הוצאת כתר). קדמו לו:”ברזניץ”, “פשע הכתיבה”, “אהבות ראשונות”, “הצבי הבוער”, “המחילה”, “רשימותיו הנסתרות של סגני” ו”משיכה נגדית”.

על הספר “כיכר מילאנו” (מתוך הקומוניקט):

“עשרה ימים לאחר מות בעלה שכבה אילנה עם מחמיד” – כך נפתח כיכר מילאנו, הרומן החדש והנועז מאת חיים לפיד

אישה שזה עתה התאלמנה נקלעת לרומן סוער עם האח הערבי שטיפל בבעלה בחודשי חייו האחרונים. במחמיד, הצעיר ממנה בשנים רבות, אילנה מוצאת את כל מה שכבר לא מצאה באיש שחייתה אתו: נפש של משורר, רוך ואמפתיה, ומשיכה פיזית עזה. 

למרות התנגדותם החריפה של שני בניה, אילנה נחושה בדעתה לקיים את הקשר הבלתי אפשרי. אך בכל פעם שנדמה לה שהנה סוף סוף האהבה מנצחת, צץ עניין חדש ומזכיר לבני הזוג כמה עמוק הפער שביניהם. 

כיכר מילאנו הוא ספר יוצא דופן בנוף הספרות המקומית. מבעד לסיפור האהבה היפה והמסעיר נרקמת אלגוריה פוליטית מתוחכמת המערערת את מה שנדמה לנו שידענו על יחסים רומנטיים, משפחתיים ופוליטיים במציאות הישראלית ואת האופן שבו ניתן לספר סיפור כזה בחברה מפורדת ושסועה.

לעמוד הספר באתר הוצאת כתר לחצו כאן. 

כיכר מילאנו - כריכה