1) מהו הספר האהוב עלייך?

  התנ”ך ו”איה פלוטו“, בסדר הזה.

2) מהו ספר הילדים האהוב עליך?

ספר ילדים הוא ספר. לגמרי. אז כבר עניתי.

3) מה הספר האחרון שקראת?

אני כמעט תמיד קוראת אותם בצמדים, לרוב מקריים לגמרי. הצמד שסיימתי לאחרונה, ובעונג, כולל את “אשה זרה” של אבירמה גולן ואת “מקום לא בטוח” של פרד ורגס. יש להם משהו משותף: שתי הסופרות כותבות גם עם הראש וגם עם הבטן, ולכן הספרים עובדים היטב גם על הראש וגם על הבטן. שתיהן גם מרעננות מאד, זו בתשלובת מדוייקת של קול ישראלי תקיף וקול אוקראיני מכמיר, וזו כמשקל-נגד צרפתי שנון ואמפתי לספרות המתח הסקנדינבית הגברית והאגרסיבית.

4) איזה ספר גרם לך לתהות ‘על מה המהומה’?

אלגנטיות של קיפוד” של מוריאל ברברי הרגיז אותי ביומרנותו ובשרירותיותו.

5) איזה ספר לא זכה למספיק הערכה לדעתך?

כל ספרי יהושע קנז. הם מציבים אותו בפנתיאון העילי של הכתיבה העברית. קנז הוא סולן שלא נהוג למנות בנשימה אחת עם “שלושת הטנורים” של הספרות הישראלית, שלא בצדק. אגב, גם ס. יזהר צריך להיות שם. חוץ מזה, לא כולם טנורים: יש שם בס ובריטון וקונטרה-טנור.

יהושע קנז. צילום: מוטי מילורד

6) מיהו הסופר האהוב עלייך?

אחד? אין מצב. היו לי הרבה אהובים וחלקם עדיין אהוביי (שהרי גם אהבות צריך לבחון שוב מפעם לפעם). אבל יש לי מינעד על-זמני: קהלת, ג’ורג’ אליוט, דוסטוייבסקי, עגנון, בורחס.

7) ספר שנתן לך השראה?

מכתבים מנסיעה מדומה” של לאה גולדברג. הוא מהבהב כל הזמן בין דפי “ישראלים, ברלין“.

 

8) ספר עיון מומלץ?

הנה שניים אקטואליים במיוחד, שמומלצים בחום ממש לימינו אלה: “הנסיך” של מקיאוולי ו”מדינת היהודים” של תיאודור הרצל. נסו ותיווכחו.

***

פניה עוז-זלצברגר היא סופרת והיסטוריונית ישראלית, פרופסור בפקולטה למשפטים ובמכון ללימודי גרמניה ואירופה באוניברסיטת חיפה. בשנה האחרונה הוציאה יחד עם אביה (הסופר עמוס עוז) את הספר “יהודים ומילים” (הוצאת כתר), וכעת נדפס מחדש ספרה “ישראלים, ברלין” שיצא במקור בשנת 2001 (גם הוא בהוצאת כתר)

עוד על הספר “ישראלים, ברלין”:

“ישראלים, ברלין”, שהפך לרב מכר ועורר עניין רב ומתמשך הן בישראל והן בגרמניה. מאז ועד היום ליווה הספר הזה אלפי ישראלים שבאו לחיות בברלין ועשרות אלפים שביקרו בה.
 
כעת, לאחר שנושאו הפך למוקד מרתק בשיח הישראלי, נדפס הספר מחדש עם הקדמה מעודכנת, שבה בוחנת עוז-זלצברגר את הפיכתה של ברלין ל”עיר הכי מגניבה באירופה”, ולא רק בקרב בָּאי מועדונים ומשווקי נדל”ן. האם דווקא בברלין צומחת בימים אלה ישראליוּת חדשה, או אולי תרבות עברית אחרת?

לעמוד הספר “ישראלים, ברלין” באתר הוצאת כתר לחצו כאן

לעמוד הספר “יהודים ומילים” באתר הוצאת כתר לחצו כאן

לדף הפייסבוק של פניה עוז-זלצברגר לחצו כאן