1) יותם שווימר (וואיינט) מסכם את החדשות הספרותיות של השבוע  – אורית ברגמן היא הזוכה בפרס “דףדף” לספרות ילדים לשנת תשע”ג, ספריית בית אריאלה משיקה קובץ סיפורים קצרים, בית עגנון מתחדש ומפגשים בנושא ספרות סקנדינבית מקדימים את פסטיבל הסופרים בירושלים (עברית)

2) הסופרת הניו-זילנדית אלינור קטון זכתה בפרס מאן בוקר ובגיל 28 היא צעירת הזוכים אי פעם. וכאן אפשר לקרוא באנגלית עוד כמה פרטים עליה (עברית)

3) הסופר האיטלקי ארי דה-לוקה (‘הר אדוני’) יגיע בעוד שבוע לארץ במסגרת “שבוע השפה האיטלקית בעולם” (עברית)

4) סיכום כתבות השבוע על זוכת פרס נובל לספרות אליס מונרו:  א) סיקור האירוע בטלוויזיה הקנדית כולל ראיון קצר שנתנה מונרו לטלוויזיה השוודית אחרי הזכיה. ב) שיחה טלפונית בת 4 דקות עם מונרו.  ג) בניו יורקר טוענים שאליס מונרו היא הצ’כוב של השפה האנגלית. ד) מרגרט אטווד כותבת עבור הגארדיאן ומסבירה שדרכה של אליס מונרו לפרס נובל לא הייתה קלה. ה) דבורה טריזמן מספרת על העבודה שלה כעורכת של אליס מונרו. ו) סופרים מגיבים על זכייתה של מונרו בנובל. ז) בעקבות הזכייה של מונרו – הכירו עוד 10 סופרים שמתמחים בז’אנר הסיפור הקצר (ביניהם גם אתגר קרת). ח) אריק גלסנר פרסם הערה קצרה בידיעות אחרונות אודות זכייתה. ט) 10 סיבות מדוע אליס מונרו היא גאון. י) ועוד משהו בעברית – אליס מונרו מסבירה למה החליטה להפסיק לכתוב ומדוע במשך שנים לא היתה מרוצה מכך שהיא כותבת סיפורים קצרים (אנגלית + עברית)

5) פרסמתי את זה כבר בעמוד הפייסבוק של הבלוג אבל אתייחס גם כאן – עיריית ת”א מרחיבה את פרוייקט חדרי העבודה לסופרים, ובספריית בית אריאלה ייוחד חדר שבו יוכלו סופרים לעבוד. כמו כן יורחב פרויקט “חדר משלך” במגדל שלום (עברית)

6) רותו מודן וירימי פינקוס מקימים הוצאת ספרי קומיקס לילדים בשם “ספריית נח” (עברית)

7) לפעמים לרבי מכר ספרותיים יש השפעה של ממש. בדיון הממשלה שנערך ביום ראשון, התברר שראש הממשלה ביבי נתניהו קרא את ספרו של יובל נח הררי “קיצור תולדות האנושות” והבין שלבעלי חיים יש תודעה מפותחת יותר משחשב וזה שגורם למחשבה שניה בעניין אכילת בעלי חיים. ציפי לבני הבטיחה לראש הממשלה שתיתן לו את הספר “לאכול בעלי חיים” של ג’ונתן ספרן פוייר שמעודד צמחונות. את הסטטוס של ציפי לבני בנושא אפשר לקרוא פה, ואת תמלול השיחה המדוברת פה (עברית)

8) האם פיליפ רות יותר מידי יהודי וניו יורקי בשביל לזכות בנובל? ובאותו הקשר – תוכנית רדיו של הניו יורקר קוראת מחדש ביצירתו של רות (אנגלית)

9) [ויה יובל מעוז ורוני גלבפיש. כל אחד בנפרד] “חודש הכתיבה” ייצא לדרך בנובמבר. ה-

NaNoWriMo – National Novel Writing Month הוא פרוייקט שבו עשרות אלפי אנשים כותבים את יצירותיהם יום אחר יום במעין סדנת כתיבה/ קבוצת תמיכה מוגדלת, וירטואלית. כל זה במהלך חודש אחד.  ההרשמה חינמית ונמצאת בעיצומה לקראת תחילת האירוע (אנגלית)

10) הסופר ג’ון גרין (‘אשמת הכוכבים’) מציג ספרים קלאסיים בקצרה ובצורה שהמפרסמים מכנים אותה “כיפית” ואני מכנה אותה “מעצבנת”. לשיפוטכם (וידאו, אנגלית)

11) [ויה נועה לקס] כריסטיאנה פ’ מוציאה ספר המשך לאוטוביוגרפיה השערורייתית שלה. הספר הראשון נמכר במיליוני עותקים ועובד ב-1981 לסרט עם מוסיקה של דייוויד בואי. ספרה החדש סוקר את הזוהר בעקבות הפרסום ואת אי־יכולתה להיגמל מסמים (עברית)

12) תמר הוכשטטר (“הפנקס”) במאמר מעניין על הקשיים בעבודתם של מאיירים בספרות הילדים והמעבר שלהם לשימוש בלעדי בתוכנות מחשב (תמונות, עברית)

13) ו-לקראת כנס “הפנקס” השני לספרות ילדים ונוער שיערך במדיטק בחולון ב-5.11.13 (פרטים כאן) התראיינה תמר הוכשטטר, אחת משני העורכים של כתב העת המקוון (יחד עם יותם שווימר), ליובל סער באתר פורטפוליו (עברית)

14) הידיעה המשונה של השבוע – בריטני ספירס הודתה שהסינגל האחרון שלה שנקרא “Work Bitch” הושפע מכתביו של קארל מרקס. עדכון: מדובר בידיעה סאטירית (תודה לנח) (אנגלית)

15) תוכנית הרדיו “תא קולי” שמשודרת ברדיו הבינתחומי בהגשת נגה גילעם, אירחה השבוע את הסופר אופיר טושה גפלה לשיחה על ספרות, מוסיקה ויצירה. לדעתי טושה גפלה ממעט להתראיין אז יכול להיות שזו הזדמנות לא רעה לתפוס אותו (שמע, עברית)

16) ההיסטוריה של פרס מאן בוקר בתצוגה אסתטית נאה (תמונות, אנגלית)

17) מה מדף הספרים שלכם אומר על האישיות שלכם? (תמונות, אנגלית)

18) אסנת פיינסילבר ברדה החליטה לפרסם בפייסבוק שלה סילבוס מצולם של ספרי הקולנוע האהובים עליה (תמונות, עברית)

19) כותבים מהאתר Book Riot תוהים מדוע אנשים מחתימים סופרים על העותק שלהם (הרי ממילא השם של הסופר היה כתוב שם ועכשיו הוא כתוב בכתב יד) ואז עוברים להשוויץ בספרים החתומים שלהם (תמונות, אנגלית)

20) הקומיקאי ריקי ג’רבייס מספר (ברצינות) על הדרך שבה למד לכתוב באופן יצירתי (וידאו, אנגלית)

21) הדמויות האסייתיות בקומיקסים אמריקאיים מוצגות תמיד בצורה שלילית (תמונות, אנגלית)

22) במסגרת “פסטיבל ניו יורקר” נפגשו ארבעה פאנליסטים כדי לדון ב”קריאה מחדש ב-דיוויד פוסטר וולאס” (וידאו, אנגלית)

23) “החשבון של ברוך קורצווייל עם ס.יזהר” –  רן יגיל כותב בכתב העת “יקוד” על היחסים בין גדול המבקרים בספרות העברית ובין דור הפלמ”ח בספרות (עברית)

24)  15 תמונות רטרו של ספריות על גלגלים (תמונות, אנגלית)

25) מעניין אם שינויים כאלה יתפסו – אפליקציה חדשה מאפשרת להוסיף פסקול לספר אלקטרוני שמוציאים בהוצאת עצמאית (אנגלית)

26)  9 מיתות לא שיגרתיות של סופרים (אנגלית)

27) האם מדינות המפרץ הן הבירות החדשות של הספרות הערבית? (אנגלית)

28) עמי גדליה היא סופרת שעובדת ב-35 השנים האחרונות בספרייה עירונית ונפגשת עם בני נוער שמייצגים את הנושאים עליהם היא כותבת.  לכבוד צאת ספרה החדש היא נפגשה לראיון עם יותם שווימר (עברית)

 

29) ב- New York Review of Books החליטו לפרסם את כל הכותרות שניתנו לביקורות שהם כתבו בחמישים השנים האחרונות, כשהן מסווגות על פי סגנונות שונים (ויש גם לינקים לביקורות עצמן) (אנגלית)

30) אינפוגרפיה שמתארת בקצרה את ההיסטוריה של ההוצאה לאור (תמונות, אנגלית)

31) 5 חנויות ספרים עצמאיות בארה”ב ששווה לבקר בהן (תמונות, אנגלית)

32) מיהו האנדרדוג האמיתי בסיפור של דוד וגוליית? הסופר מלקולם גלאדוול טוען בהרצאה שלו בטד שגוליית היה האנדרדוג כי הוא הגיע להלחם פנים אל פנים כשבעצם הוא חשף את עצמו למעין “ירי צלפים” של דוד והקלע שלו.  אז אם אתם רוצים לשמוע את כל הסיפור שאנחנו מכירים, עם טוויסט בסוף ועוד באנגלית (הקרב נערך באיזור השפלה שמבוטא על ידיגלאדוול  כ-Shefela), אתם מוזמנים לעשות זאת בלינק הזה (וידאו, אנגלית)

33) האמן ג’יאן גואו ממחיז מחדש  על גבי ויטראז’ים 17 קטעים מ”שר הטבעות” (תמונות, אנגלית)

34) לורנס מייסון ומייקל קנטור מההאפטינגטון פוסט כותבים על הקשר בין גיבורי-על ופוליטיקה אמריקאית (אנגלית)

35) [ויה שלי חן] ולסיום –”מוקדש לנות ביתי” : סרט דקומנטרי ב- 2 חלקים המביא את סיפור חייו של ש”י עגנון, זוכה פרס נובל לספרות עברית, את סיפור נישואיו לאשתו אסתר, והיחסים המורכבים בין הסופר עגנון לפטרון שוקן ומשפחתו. במאית: איטה גליקסברג. מומלץ (וידאו, עברית)

*) לשליחת לינקים למדור (או לכל הערה אחרת) אתם מוזמנים לפנות אלי בכתובת המייל: yarinkat@gmail.com