1) מהו הספר האהוב עלייך?

כמובן יש הרבה ועל כל אחד שאני בוחרת, עשרות ספרים נועצים בי מבטים מלאי זעם ובצדק, אבל הנה הרשימה הבלתי מעורערת: מלכוד 22, מותו של איוואן איליץ, מלון ניו המפשייר, תקנות בית השיכר, היפופוטם, טרילוגיית צימאון, חמדת, נפש לא שקטה, הגמד, המשכוכית, אהבה עיקשת, לאויניה וספר צמחי המרפא של הרמב”ם.

2) מהו ספר הילדים האהוב עליך?

גילגי, ללא ספק. כשדרותית, להאמין ביצורים על טבעיים היה עניין שבשגרה. האמנו בשדים שנמצאים בתוך האדמה. האמנו בשדים שנמצאים מעל האדמה, אז נוח היה מאוד וקל להאמין לילדה שמסוגלת להרים סוס ביד אחת. חוץ מזה, גילגי גרה לבדה (פרט לנילסון הקוף) וללא נוכחות של הורים מעיקה. ממחקר קטן שערכתי שאינו ממומן על ידי אף אוניברסיטה, גיליתי שהיעדר נוכחות הורית בספר משפר פלאות את העלילה.

3) מה הספר האחרון שקראת?

אני קוראת בולימית מאוד, רק בלי להקיא(תודה לאל), כך שאני קוראת במקביל כמה וכרגע אני קוראת: קריאת רשות של שימבורסקה, 1914 של ברברה טוכמן, סיפורי קנטרברי בתרגום של זנדבנק וימי אדריאנוס של מרגריט יורסנאר.

4) איזה ספר גרם לך לתהות ‘על מה המהומה’?

ניסיתי, באמת שניסיתי לקרוא את מורקמי, אבל בפעם השלישית הבנתי שזו לא אשמתי ושהבחור משעמם מאוד. את גוונים באפור, או איך שלא קוראים לזה, לעומת זאת, אני אפילו לא מנסה. יש גבול לזבלונים.

5) איזה ספר לא זכה למספיק הערכה לדעתך?

ספריו של ריימונד צ’נדלר, שגיבורו, פיליפ מרלו, הוא מאהבי הסודי בידיעת הקרובים לי. גם ‘הגמד’ של פר לאגרקוויסט, ובאופן כללי ספריה של שולמית הראבן.

6) מיהו הסופר האהוב עלייך?

שולמית הראבן, ג’ון אירווינג, אטווד, טולסטוי, גרסיה-מרקס, טוני מוריסון, אידית וורטון, דשיל האמט, כריסטופר מורלי ויש עוד, כמובן.

7) ספר שנתן לך השראה?

השאלה היא השראה לְמה. בשירותים של חברה נתקלתי בספר מסוף המאה התשע עשרה שנקרא “עצות לעקרת הבית המתחילה.” יש שם הרבה עצות בנוגע לניקיון בעזרת חומץ ואיך להגיש ארוחה לבעל העייף השב מהציד, כולל חליצת הנעליים המפורסמת. מוחי עיוות לחלוטין את הכוונה והעניק לי רעיונות כיצד להשתמט בחן דווקא מחובות הבית. ספר מעורר השראה נוסף הוא צמחי מרפא של הרב שאולי המבוסס על הרמב”ם. שאולי לימד אותי ביסודי, ולאחר שגיליתי בקיאות מטרידה ומצחינה למדי בצמח צחנן מבאיש (ממנו, אגב, עושים פצצות סירחון), הוא העניק לי במתנה את הספר.

8) ספר עיון מומלץ?

מלאכת השיר של בורחס, קיצור תולדות האנושות, בראי השפה, מישל מונטיין-מסות, בין 2 עולמות של כהנוב, חשיכה נראית, עיוורים בעזה, אוצר המילים של השלום, הדינמיקה של היצירה, פואטיקה לאריסטו.

***

גלית דהן, 32,  סופרת, פובליציסטית ומורת דרך ירושלמית. שירים, סיפורים, מסות ומאמרים שלה התפרסמו בבמות שונות כגון ‘מאזניים’, ‘פנים’, ‘הארץ’, ‘ידיעות’, ‘מקור ראשון’, ועוד. רומן הביכורים שלה ‘אחותי כלה והגן נעול‘ ראה אור בהוצאת זמורה ביתן בשנת 2010. בשנה הקרובה יראו אור מפרי עטה ספר נוער פנטסטי ורומן שני. בעלת מדור סיורים הומוריסטי במוסף דיוקן של מקור ראשון.